Infrastruktura do ładowania e-aut rozwija się powoli

Na tle innych krajów Polska ma jeszcze dużo do zrobienia. Tempo rozwoju swoich sieci ładowarek budujące je firmy uzależniają jednak od zapotrzebowania na takie usługi.

Drugie życie baterii w magazynach energii

Wyeksploatowane baterie z autobusów elektrycznych zostały wykorzystane przez Tauron do budowy stacjonarnego magazynu energii. Jest to pierwszy tego typu magazyn w Polsce. Firma przekonuje, że magazyny budowane przy użyciu pakietów bateryjnych wraz z rozwojem elektromobilności w Polsce mogą stać się istotnym elementem stabilizacji lokalnych sieci elektroenergetycznych.

Tauron szykuje Wrocław na elektromobilność

Tauron rozpoczyna we Wrocławiu projekt rozbudowy sieci elektroenergetycznej pod kątem rozwoju infrastruktury dla pojazdów elektrycznych. Inwestycja warta blisko 26 mln zł zostanie dofinansowana ze środków Narodowego Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Środki na ten cel pochodzącą zaś z unijnych funduszy.

Rynek e-mobility powinien rosnąć

W budowę infrastruktury ładowania aut elektrycznych angażują się dziś m.in. Orlen, Enea i Polenergia. Natomiast PGE wycofuje się z tego rynku.

Powstanie 200 kolejnych punktów ładowania na południu Polski

Tauron postawi 200 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych do końca tego roku w ośmiu miastach woj. śląskiego, a także w Opolu i Tarnowie. Dotychczas Tauron przyłączył do sieci ponad 70 takich stacji.

Będą nowe zagraniczne inwestycje w polskiej branży elektromobilności

Polska stała się europejskim hubem produkcji baterii do samochodów elektrycznych.

Elektromobilność na krótkim sznurze

Już dziś rząd ma się zająć projektem nowelizacji ustawy o elektromobilności. Szereg przewidzianych w niej ułatwień na niewiele się jednak zda, jeżeli w ślad za nimi nie pójdzie fala inwestycji w infrastrukturę niezbędną do ładowania elektrycznych pojazdów. A pod tym względem wciąż nie jest najlepiej: obecny stan sieci dystrybucyjnych skutecznie wkłada elektromobilności kij w szprychy.

To najszybsza ładowarka elektryków na świecie. Będzie przełom w branży?

Cztery samochody elektryczne w 15 minut. Tyle ładuje stacja zaprezentowana przez Szwajcarię. Ma być dostępna w Europie pod koniec roku. Są jednak pewne „ale".

Rośnie liczba wniosków o dopłatę do zakupu e-auta

Rozkręca się program dopłat do samochodów elektrycznych „Mój elektryk”. W połowie sierpnia złożono już 419 wniosków o wsparcie zakupu e-auta na łączną kwotę 8,54 mln zł – wynika z informacji Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W tym 83 wnioski na kwotę 2,24 mln zł dotyczą posiadaczy Karty Dużej Rodziny.

Coraz więcej e-aut w Polsce i na europejskich drogach

II kwartał był w Europie kolejnym, w którym odnotowano wzrost pojazdów zeroemisyjnych. Rynek rozwija się również w Polsce. Obecnie na europejskich drogach udział pojazdów elektrycznych kształtuje się na poziomie 7,5 proc.

Elektryczne ciężarówki jak trolejbusy

Niemcy, którzy w lipcu osiągną założony przez rząd Angeli Merkel cel miliona zarejestrowanych samochodów z napędem elektrycznym, biorą się za elektryfikację drogowego transportu towarów. Pomoże w tym projekt realizowany przez Siemens Mobility i SPL Powerlines, przy wsparciu Federalnego Ministerstwa Środowiska, Ochrony Przyrody i Bezpieczeństwa Jądrowego, obejmujący budowę tzw. elektrycznych autostrad. Jeżdżą po nich ciężarówki na prąd zasilane z trakcji rozpiętej nad jezdnią.

Elektryczne samochody wreszcie z dopłatami

Ruszają długo wyczekiwane dopłaty do samochodów elektrycznych. Uruchamiany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej program „Mój elektryk” mający rozpędzić w Polsce elektromobilność, zaczyna funkcjonować od 12 lipca. Wysokość dotacji jest taka sama jak w programie „Zielony samochód” uruchomionym w połowie ubiegłego roku – 18,75 tys. zł. Wyższe wsparcie przewidziano teraz jedynie dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny, czyli osób z co najmniej trójką dzieci: tu można dostać 27 tys. zł.

IKEA, Volvo i Uber wśród firm, które popierają zakończenie sprzedaży samochodów benzynowych i diesli do 2035 roku w UE

Unia Europejska powinna wyznaczyć końcową datę sprzedaży nowych samochodów z silnikami spalinowymi najpóźniej na 2035 rok – poinformowało 27 firm we wspólnym apelu [1]. Apel nadal jest otwarty dla kolejnych firm, które popierają wycofanie ze sprzedaży samochodów spalinowych. W czerwcu rozpocznie się przegląd unijnych norm emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych. Firmy, które poparły apel, m.in. IKEA Retail, Uber, koncern handlowy METRO, czy Volvo Cars, reprezentują szeroki wachlarz branż. Według nich ustalenie daty będzie stanowić jasny sygnał inwestycyjny dla producentów samochodów, dostawców części i infrastruktury oraz umożliwi wszystkim firmom dekarbonizację swoich flot pojazdów – pisze Rafał Bajczuk z fundacji Rozwoju Pojazdów Elektrycznych.

Polska spółka rozpędzi elektromobilność w Paryżu

Kontrakt na dostawę dla stolicy Francji 274 ładowarek autobudowych zdobyła Ekoenergetyka Polska, która dostarczy urządzenia do dwóch paryskich zajezdni – Centre Bus de Lilas oraz Pleyel. To kolejna umowa, jaką firma z Zielonej Góry podpisała z francuskim operatorem Régie Autonome des Transports Parisiens (RATP). Wcześniej dostarczyła stacje ładowania do najbardziej zaludnionego regionu kraju Ile-de-France.

Zeroemisyjność po brytyjsku – czyli co po 2030 roku?

Wielka Brytania ogłosiła, że od 2030 roku sprzedaż samochodów osobowych i dostawczych z silnikiem spalinowym będzie zabroniona na jej terytorium. Tym samym dołącza do rosnącego grona państw, na świecie, które już zapowiedziały przestawienie transportu na zeroemisyjny.

Polska spółka elektryfikuje transport autobusowy w duńskim Aarhus

Ekoenergetyka Polska dostarczy infrastrukturę ładowania dla autobusów elektrycznych w Aarhus – drugim pod względem wielkości mieście w Danii. Spółka z Zielonej Góry wygrała przetarg organizowany przez lokalnego operatora transportu autobusowego Busselskabet Aarhus Sporveje (BAS). Aarhus jest jednym z sześciu duńskich miasta, które od przyszłego roku będą uzupełniały tabor miejskich autobusów wyłącznie o pojazdy z napędem elektrycznym.

Rozwój elektromobilności drepcze w miejscu. Surowy raport NIK

Miał być milion samochodów elektrycznych na polskich drogach, własne auto na prąd, flota e-busów w miastach i czyste powietrze dzięki ograniczeniu w transporcie pojazdów z napędem spalinowym. Nic z tego. Gdy w Europie transport zasilany z elektrycznego gniazdka rozwija się w coraz szybszym tempie, Polska stoi w miejscu. Fakt, iż realizacja rządowego programu rozwijania elektromobilności idzie jak po grudzie było powszechnie wiadomym praktycznie od jego początku. Teraz suchej nitki nie pozostawiła na nim Najwyższa Izba Kontroli.

Transport zamierza tankować wodór

Ogniwa paliwowe już wykorzystywane są w lokomotywach, nad ich zastosowaniem w samochodach ciężarowych pracują koncerny motoryzacyjne. Wkrótce wodór może stać się tanim, ekologicznym i powszechnym źródłem energii.