Samochody osobowe i dostawcze odpowiadają za 15% emisji CO2 w Europie i są największym źródłem (26%) emisji toksycznych tlenków azotu, które każdego roku powodują choroby przewlekłe i przedwczesną śmierć 54 000 Europejczyków. Import ropy kosztuje europejską gospodarkę ponad 200 miliardów euro rocznie. Jak pokazał przeprowadzony w marcu br. sondaż, prawie dwie trzecie mieszkańców europejskich miast popiera zakaz sprzedaży nowych samochodów z silnikiem spalinowym do 2030 roku.
Anders Kärrberg, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w Volvo Cars, powiedział: „W związku z tym, że do 2030 roku planujemy stać się firmą produkującą w pełni elektryczne samochody, Volvo Cars zamierza podkręcić tempo przechodzenia na zeroemisyjną mobilność w naszej branży. Wskazówki i wsparcia ze strony rządu są potrzebne, aby przyspieszyć tę transformację. W związku z tym Volvo Cars z przyjemnością przyłącza się do apelu skierowanego do Komisji Europejskiej, aby przyjąć datę zakończenia sprzedaży pojazdów z silnikami spalinowymi w UE w 2035 roku. Ponadto potrzebne są dodatkowe działania, aby zwiększyć popyt wśród konsumentów w UE na pojazdy zelektryfikowane, w tym: szybki rozwój kompleksowej infrastruktury ładowania”.
Firmy twierdzą, że ustanowienie docelowej emisji CO2 na poziomie 0 gramów CO2/km do 2035 roku, stanowiłoby prawną gwarancję dla wycofywania z oferty samochodów z silnikiem benzynowym i diesla – w tym samochodów hybrydowych. W czerwcu Komisja zaproponuje nowe cele w ramach pakietu „Gotowi na osiągnięcie celu 55 proc.”, który przewiduje ograniczenie emisji o co najmniej 55 proc. do 2030 roku i osiągnięcie zerowej emisji netto do 2050 roku. [ 2]
Anabel Diaz, dyrektor generalny Ubera na Europę, Bliski Wschód i Afrykę, powiedziała: „Ambitne cele UE mają kluczowe znaczenie dla przyspieszenia adaptacji pojazdów elektrycznych. Wycofanie do 2035 roku wszystkich nowych samochodów spalinowych sprzedawanych w Europie przyspieszy spadek cen nowych i używanych samochodów elektrycznych, usuwając jedną z kluczowych przeszkód dla kierowców pokonujących duże dzienne dystanse – jak na przykład kierowcy Ubera – do przejścia na pojazdy elektryczny, co będzie miało również pozytywny wpływ na klimat. Unijny cel zakazu sprzedaży samochodów spalinowych oraz współpraca firm z ekosystemu elektromobilności pozwoli na szybsze przejście na bardziej zrównoważoną mobilność, którą Uber wspiera poprzez własne cele, osiągnięcia 50% samochodów elektrycznych do 2025 roku w siedmiu miastach i 100% do 2030 roku w całej Europie.”
Bloomberg