Szwajcarski koncern ABB, specjalizujący się w elektrotechnice i energetyce, zaprezentował najszybszą na świecie ładowarkę zdolną do naładowania 4 pojazdów elektrycznych jednocześnie. Nazywa się Terra 360 i ma zaspokoić rosnące zapotrzebowanie świata na samochody elektryczne od Tesli, Hyundaia i innych firm.

Według ABB nowa modułowa ładowarka Terra 360 może ładować do czterech pojazdów jednocześnie i w pełni naładować każdy z nich w ciągu 15 minut, informuje agencja Reuters. Poziom baterii wystarczający na przejechanie 100 km drogi jest osiągana w mniej niż 3 minuty.

Według Międzynarodowej Agencji Energetycznej liczba zarejestrowanych pojazdów elektrycznych na całym świecie wzrosła w tym roku o 41 proc. do trzech milionów samochodów, pomimo związanego z pandemią spadku łącznej sprzedaży nowych aut w zeszłym roku. Trend wzrostowy przyspieszył w 2021 r., a sprzedaż pojazdów elektrycznych w ciągu pierwszych trzech miesięcy roku podskoczyła o 140 procent.

Terra 360 ma być dostępna w Europie pod koniec roku. W USA, Ameryce Łacińskiej i regionie Azji i Pacyfiku – w 2022 r. ABB jak dotąd odmawiała publicznego ujawniania ceny swojego produktu. Prezes Bjorn Rosengren powiedział w lipcu, że materiały dla inwestorów IPO będą gotowe w czwartym kwartale tego roku, z potencjalnym wyjściem zaplanowanym na początek 2022 roku.

Powolne lądowanie było dotąd piętą achillesową motoryzacji elektrycznej. Pomimo to globalna sprzedaż pojazdów elektrycznych wzrosła 2,5-krotnie do 2,6 mln sztuk w I półroczu (wg firmy analitycznej Canalys). Z tego 47 proc. sprzedanych samochodów elektrycznych trafiło na rynek chiński, 40 proc. na rynek europejski, a tylko 10 proc. na rynek amerykański.

Wiodącymi firmami na światowym rynku były amerykańska firma Tesla – 15 proc. udziału w rynku, niemiecka Grupa VW – 13 proc., chińska SGMW – 11 proc., niemieckie BMW Grupa - 6 proc. i międzynarodowa firma Stellantis - 6 proc.

Nowa ładowarka może stanowić przełom w branży elektryków. Jednak, jak zauważył Engadget, szybkie ładowanie dużą mocą może negatywnie wpływać na akumulatory samochodowe, zmniejszając ich pojemność.