Na koniec stycznia liczba punktów ładowania pojazdów elektrycznych sięgała w Polsce 6,1 tys. Najwięcej, bo co dziesiąty, znajdowało się w Warszawie. Znacznie mniej było ich kolejno w: Gdańsku, Szczecinie, Poznaniu, Krakowie i Katowicach.
Polska infrastruktura ładowania pojazdów jest skromna
Krajowa infrastruktura w porównaniu z innymi państwami europejskimi jest jednak dość skromna. Jesteśmy daleko nie tylko za liderami elektromobilności, takimi jak Holandia, Niemcy i Francja, gdzie liczba punktów ładowania wynosi po 119–144 tys., ale nawet za Danią, Austrią czy Portugalią, krajami z liczbą mieszkańców znacznie mniejszą niż w Polsce. Warto też zauważyć, że Europa jako całość nie jest liderem na globalnym rynku ładowarek. Pierwsze miejsce z ogromną przewagą zajmują Chiny. Według Międzynarodowej Agencji Energetycznej na koniec 2022 r. było na świecie ok. 2,7 mln publicznych punktów ładowania aut, z czego dużo ponad połowę miało Państwo Środka. Druga była Europa, a trzecie USA.
Czytaj więcej
Nowe technologie napędzają zieloną rewolucję, a polskie firmy coraz wyraźniej zaznaczają swoją obecność w branży magazynowania energii czy e-transportu.
Nad Wisłą liderem jest GreenWay Polska. Do firmy należy 1595 publicznych punktów ładowania, z czego 1181 zlokalizowanych w naszym kraju (dane na czerwiec 2023 r.). Dodatkowo jej klienci mają do dyspozycji prawie 140 tys. stacji ładowania w 35 tys. lokalizacji w Europie dzięki usłudze roamingu międzynarodowego. – Skupiamy się na instalacji nowych i przebudowie obecnych stacji na urządzenia o mocach powyżej 100 kW. Łącznie do 2026 r. planujemy oddanie 1,5 tys. nowych punktów ładowania (łącznie z tymi zainstalowani w tym roku) – informuje Rafał Czyżewski, prezes GreenWay Polska.
Biznes usług ładowania nie przynosi zysków
Przyznaje, że biznes usług ładowania nie przynosi zysków pozwalających na uzyskanie zwrotu z zainwestowanego kapitału. Taka możliwość pojawi się dopiero wtedy, gdy istotnie wzrośnie liczba pojazdów elektrycznych, co przełoży się na wzrost poziomu wykorzystania stacji ładowania. Według GreenWay nastąpi to za kilka lat.