Na trasie B 462 pomiędzy Kuppenheim i Gaggenau w Badenii – Wirtembergii właśnie otwarty został kolejny fragment elektrycznej autostrady (eHighway), który umożliwia przetestowanie technologii napowietrznej linii jezdnej na odcinkach federalnej autostrady z ciasnymi krzywiznami. W regularnych testach będzie wykorzystywanych pięć ciężarówek poruszających się w obu kierunkach na około 3,4-kilometrowym odcinku.
W rezultacie technologia eHighway jest już testowana w trzech publicznych próbach terenowych w Niemczech. Na początku tego roku zdecydowano się wydłużyć testowy odcinek autostrady A5 w pobliżu Frankfurtu. Dodatkowe 7 pojazdów (5 już tam jeździ) wyposażonych w pantografy na dachu dostarczy Scania. Samochody poruszając się zelektryfikowanym fragmentem autostrady pobierają prąd z trakcji elektrycznej, a po opuszczeniu tego odcinka napędzane są silnikiem spalinowym na biodiesel dla ograniczenia emisji CO2.
Odcinek A5 w Hesji uruchomiony został w 2019 r. Na pięciokilometrowym odcinku autostrady A5 w Hesji zainstalowano pięć przewodów nad prawym pasem w obu kierunkach. Test miał pokazać w jaki sposób elektryczne ciężarówki będą funkcjonować w ruchu drogowym. Na przykład podczas manewru wyprzedzania muszą opuścić prawy pas, a wówczas napęd przejmie bateria, która w czasie pozostałej jazdy jest ładowana z górnych przewodów. System elektryfikacji umożliwia pojazdom ciężarowym wyposażonym w pantograf jazdę z prędkością do 90 km/h na zasilaniu w pełni elektrycznym. Prace mają zostać zakończone do końca 2022 roku. Autostradą A5 przebiegającą na południe od Frankfurtu przejeżdża dziennie 135 tys. pojazdów, w tym 14 tys. ciężarowych. To jednak z najbardziej obciążonych i zanieczyszczonych dróg w Niemczech.
Podobny projekt realizowany jest także w Szlezwiku – Holsztynie. W pobliżu Lubeki odcinek zelektryfikowanej drogi A1 otwarto pod koniec 2019 r. Jest tam testowany jeden samochód. W sumie na wszystkich trzech drogach testowych – będą poruszały się 22 pojazdy ciężarowe.
Bloomberg