Rynek e-mobility, obejmujący projektowanie, produkcję, nabywanie i użytkowanie pojazdów elektrycznych oraz infrastrukturę ładowania, będzie odgrywał nad Wisłą coraz większą rolę. Z raportu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych wynika, że jego wartość – w zależności od przyjętego scenariusza – może w 2030 r. stanowić 2–4 proc. naszego PKB, a w 2050 r. już 2,9–5,7 proc. Dla porównania, w ubiegłym roku udział ten wynosił ponad 1,4 proc.
Według grupy Enea prezentowane przez PSPA prognozy wydają się realistyczne. – Plany UE, wynikające z pakietu „Fit for 55”, związane z zakazem sprzedaży aut osobowych i dostawczych z silnikami spalinowymi od 2035 r., powodują intensywne przestawianie przemysłu motoryzacyjnego na napęd elektryczny. W dużych miastach sposobem na poprawę jakości powietrza i ograniczenie hałasu jest coraz częściej wprowadzanie stref niskiej emisji, które nakładają specjalne ograniczenia na właścicieli samochodów spalinowych – zauważa Berenika Ratajczak, starszy specjalista ds. PR w Enei. Dotychczas grupa wybudowała kilkadziesiąt stacji ładowania.
W Polsce największym graczem na tym rynku jest Orlen. Do 2030 r. chce mieć ponad 1 tys. szybkich i ultraszybkich stacji ładowania. Dziś ma ich ponad 450. „Na rynkach zagranicznych funkcjonuje obecnie około 70 stacji ładowania w Niemczech oraz Czechach” – informuje biuro prasowe Orlenu. W najbliższych latach koncern rozważa budowę w Polsce wielostanowiskowych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (hubów ładowania). W grę wchodzi też sprzedaż stacji ładowania klientom biznesowym (np. hotele), jak też e-commerce.
Również w ocenie Polenergii kluczowy wpływ na polską branżę elektromobilności będzie miał rozwój infrastruktury. Z tego też powodu dla grupy jest to najbardziej interesująca część rynku. Podejmowane działania koncentrują się też na produkcji odnawialnej energii przeznaczonej dla branży. – Od 2021 r. w grupie aktywnie działa spółka Polenergia eMobility, która jest odpowiedzialna za rozwój tego rynku, w dwóch częściach: pierwsza to działalność komercyjna związana z doradztwem, projektowaniem, montażem oraz serwisem stacji ładowania dla klientów biznesowych i indywidualnych. Druga to rozwój na terenie całej Polski własnej sieci ogólnodostępnych stacji ładowania – podaje Piotr Maciołek, członek zarządu Polenergii.