Według danych zebranych przez agencję Reuters w oddziale handlowym chińskiego Sinopec — Unipec, szwajcarskiego Trafigura AG i koncernów z Norwegii i USA – Equinor i Exxon Mobil Corp, zrezygnowały one z wykorzystania 250 tankowców, które transportowały ropę z Wenezueli w minionym roku.
The oil tanker ‚Devon’ sails at sunset towards Kharq Island to transport crude oil to export markets in Bandar Abbas, Iran/Bloomberg
„Koncerny naftowe unikają korzystania z 43 tankowców należących do COSCO Shipping Tanker (Dalian), po tym jak USA we wrześniu nałożyły sankcje na dwa oddziały chińskiego COSCO za złamanie sankcji wobec Iranu (Amerykanie podejrzewają Chińczyków o import irańskiej ropy-red)” – dodaje Reuters.
USA w 2018 r jednostronnie wyszły z porozumienia z Iranem ws programu jądrowego i znów wprowadziły antyirańskie sankcje, które objęły też biznes krajów trzecich z Teheranem.
W końcu stycznia Biały Dom ogłosił sankcje wobec wenezuelskiego państwowego koncernu naftowego PDVSA. Amerykanie tłumaczyli, że chodzi o zachowanie tej firmy dla „narodu Wenezueli” oraz ochronę rynku USA. Zablokowane zostały aktywa PDVSA w Stanach warte 7 mld dol. i wprowadzony zakaz wszelkich transakcji z tą firmą. Zakazany też został importu wenezuelskiej ropy, którego wartość oceniana jest na 11 mld dol.
Pipes feed crude oil to the ‚Xin Run Yang’ oil tanker, operated by Cosco Shipping Holdings Co., during loading operations near the Ras Tanura oil refinery, in Res Tanura, Saudi Arabia/Bloomberg