Tankowce, które nie tankują

Amerykańskie sankcje unieruchomiły w portach około trzech procent wszystkich tankowców świata.

Publikacja: 11.10.2019 13:53

Tankowce, które nie tankują

Foto: The tanker Maria, left, sails out of the Port of Corpus Christi after discharging crude oil at the Citgo refinery in Corpus Christi, Texas, U.S/Bloomberg

Według danych zebranych przez agencję Reuters w oddziale handlowym chińskiego Sinopec — Unipec, szwajcarskiego Trafigura AG  i koncernów z Norwegii i USA – Equinor i Exxon Mobil Corp, zrezygnowały one z wykorzystania 250 tankowców, które transportowały ropę z Wenezueli w minionym roku.

""

The oil tanker ‚Devon’ sails at sunset towards Kharq Island to transport crude oil to export markets in Bandar Abbas, Iran/Bloomberg

energia.rp.pl

„Koncerny naftowe unikają korzystania z 43 tankowców należących do COSCO Shipping Tanker (Dalian), po tym jak USA we wrześniu nałożyły sankcje na dwa oddziały chińskiego COSCO za złamanie sankcji wobec Iranu (Amerykanie podejrzewają Chińczyków o import irańskiej ropy-red)” – dodaje Reuters.

USA w 2018 r jednostronnie wyszły z porozumienia z Iranem ws programu jądrowego i znów wprowadziły antyirańskie sankcje, które objęły też biznes krajów trzecich z Teheranem.
W końcu stycznia Biały Dom ogłosił sankcje wobec wenezuelskiego państwowego koncernu naftowego PDVSA. Amerykanie tłumaczyli, że chodzi o zachowanie tej firmy dla „narodu Wenezueli” oraz ochronę rynku USA. Zablokowane zostały aktywa PDVSA w Stanach warte 7 mld dol. i wprowadzony zakaz wszelkich transakcji z tą firmą. Zakazany też został importu wenezuelskiej ropy, którego wartość oceniana jest na 11 mld dol.

""

Pipes feed crude oil to the ‚Xin Run Yang’ oil tanker, operated by Cosco Shipping Holdings Co., during loading operations near the Ras Tanura oil refinery, in Res Tanura, Saudi Arabia/Bloomberg

energia.rp.pl

W kwietniu na amerykańską czarną listę trafiły 34 tankowce PDVSA i dwie firmy, które zaopatrywały Kubę. Zdaniem Białego Domu to Kuba była główną siłą, która przyczyniła się do najgłębszego w historii kryzysu w gospodarce Wenezueli. Kubańskie zakupy wenezuelskiej ropy w zamian za broń i wyposażenie wojskowe, od początku wspierają reżim nieuznawanego przez większość świata prezydenta Wenezueli Nicolasa Maduro.

Według danych zebranych przez agencję Reuters w oddziale handlowym chińskiego Sinopec — Unipec, szwajcarskiego Trafigura AG  i koncernów z Norwegii i USA – Equinor i Exxon Mobil Corp, zrezygnowały one z wykorzystania 250 tankowców, które transportowały ropę z Wenezueli w minionym roku.

„Koncerny naftowe unikają korzystania z 43 tankowców należących do COSCO Shipping Tanker (Dalian), po tym jak USA we wrześniu nałożyły sankcje na dwa oddziały chińskiego COSCO za złamanie sankcji wobec Iranu (Amerykanie podejrzewają Chińczyków o import irańskiej ropy-red)” – dodaje Reuters.

Surowce i Paliwa
Chiński sen Gazpromu. Rosja przyparta do muru
Surowce i Paliwa
Najbliższe dni będą bardzo ważne dla Azotów
Surowce i Paliwa
Hubert Kamola, prezes Grupy Azoty Puławy: Azoty chcą rosnąć szybciej niż rynek
Surowce i Paliwa
Popyt na ropę wzrośnie mimo transformacji
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Surowce i Paliwa
Te paliwa jeszcze długo będą potrzebne