Reklama

Tylko jedna stacja wodorowa w Polsce. Gdzie powstała?

Polski rynek wodoru używanego do celów transportowych cały czas jest w powijakach. Na koniec lipca było zarejestrowanych zaledwie 206 samochodów osobowych (FCEV) zasilanych tym paliwem.

Publikacja: 22.09.2023 03:00

W Europie były na koniec 2022 r. 254 stacje tankowania wodoru

W Europie były na koniec 2022 r. 254 stacje tankowania wodoru

Foto: Adobe Stock

Z danych firmy konsultingowej Ludwig-Bölkow-Systemtechnik wynika, że na koniec 2022 r. funkcjonowało na świecie 814 tego typu stacji. W Europie było ich 254, z czego 105 w Niemczech. W Polsce dopiero 11 września uruchomiono pierwszą ogólnodostępną stację tankowania.

Czytaj więcej

Zielony Korytarz Wodorowy dostanie pieniądze z Unii

Pierwsza instalacja

Powstały na warszawskim Ursynowie obiekt jest efektem inwestycji firmy PAK-PCE Stacje H2, należącej do PAK-Polska Czysta Energia, podmiotu, którego mniej więcej po połowie udziałów mają giełdowe spółki: Cyfrowy Polsat i ZE PAK. – Stacja działa pod marką Neso – jest to skrót od „Nie emituje spalin oczyszcza powietrze” – to nawiązanie do pojazdów wodorowych, które, pobierając powietrze z zewnątrz, oczyszczają je w specjalnych filtrach, a jedynym produktem, jaki emituje taki samochód czy autobus, jest para wodna – informuje Tomasz Matwiejczuk, rzecznik grupy Polsat Plus. Dodaje, że sieć stacji Neso będzie rozwijana. Kolejne obiekty powstają lub niedługo mają powstać w Rybniku, Gdańsku, Gdyni, Wrocławiu i Lublinie. – Najwcześniej powinna zostać oddana stacja w Rybniku. Wszystkie wymienione stacje będą ogólnodostępne – zapewnia Matwiejczuk. Grupa na razie nie planuje poszerzać oferty stacji wodorowych o inny asortyment, w tym o sklepy alkoholowe czy spożywcze.

Pod marką NesoBus produkuje za to polskie autobusy wodorowe. Pierwsze z nich już niedługo mają jeździć w Rybniku. Miasto zamówiło 20 egzemplarzy. Co więcej niedługo powinny skończyć się ostatnie prace dotyczące powstania fabryki autobusów wodorowych w Świdniku. Zakład będzie mógł produkować około 100 pojazdów rocznie. Koncern podaje, że jego potencjalne moce mogą jednak wzrosnąć.

Grupa Polsat Plus i grupa ZE PAK budują pełen łańcuch wartości gospodarki opartej na zielonym wodorze. Począwszy od elektrolizerów – tu niedługo powinien zostać uruchomiony pierwszy elektrolizer o mocy 2,5 MW o potencjale produkcji 1000 kg wodoru dziennie – twierdzi Matwiejczuk. Dodaje, że drugi elektrolizer o tej samej mocy rozpocznie pracę w 2024 r. Również sam koncern opracował projekt polskiego elektrolizera. Na razie jego moc to 0,5 MW, co pozwala wytwarzać 200 kg wodoru na dzień.

Reklama
Reklama

Orlen się szykuje

Grupy Polsat Plus i ZE PAK, otwierając pierwszą ogólnodostępną stację tankowania wodoru w Polsce, pokazały, że działają na tym rynku zdecydowanie szybciej i sprawniej niż bardziej predysponowane do tego tradycyjne sieci stacji paliw, na czele z Orlenem. Płocki koncern wyjątkowo dużo w tym zakresie obiecuje, i to już od kilku lat, ale niewiele z tego wynika. To o tyle dziwne, że w Niemczech od 2017 r. posiada dwie stacje tankowania wodoru (w Wolfsburgu i Müllheim). Następne miały powstać w Czechach. Dwa obiekty (w Pradze i Litvinowie) pierwotnie planowano uruchomić w 2021 r., a trzy w 2022 r. (w Brnie, Pilźnie i Pradze). Na razie powstały tylko dwa. Uruchomiono je w tym roku w Pradze i Litvinowie. Kiedy kolejne, nie wiadomo.

Niewiele lepiej sytuacja wygląda w Polsce. Koncern może pochwalić się jedynie posiadaniem mobilnej stacji tentowania wodoru w Krakowie, która jest dostępna tylko dla jednego odbiorcy, Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie. Tymczasem już dwa lata temu Orlen informował, że rozpoczął postępowania przetargowe na budowę pierwszych polskich ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru zlokalizowanych w Poznaniu i Katowicach. Z ostatnich danych wynika, że mają być oddane do użytku w tym roku. Poinformowano też o powstaniu do połowy 2025 r. kolejnych tego typu obiektów w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie.

Wodór
Ogromne złoża „ropy przyszłości” odkryte w Unii. Potęgą będzie jeden kraj
Wodór
Dziś produkcja zielonego wodoru jest za droga
Wodór
Rosjanie nie wierzą w uruchomienie Nord Stream 2. Unia chce przesyłać wodór
Wodór
Będzie nowy operator, który zajmie się przesyłem wodoru. Rząd przyjął projekt ustawy
Wodór
Gaz-System bada zapotrzebowanie na infrastrukturę wodorową
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama