Backloading znowu wraca

Komisja Europejska nie rezygnuje z wycofania z rynku nadwyżki praw do emisji CO2 (tzw. backloading). Choć w kwietniu Parlament Europejski odrzucił pomysł komisarz ds. klimatu Connie Hedegaard, to temat wraca

Publikacja: 08.05.2013 18:03

Backloading znowu wraca

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

Po tym, jak backloading przepadł w Parlamencie Europejskim, trafił ponownie na komisję środowiska (ENVI), która wcześniej była za tym rozwiązaniem. Komisja ma dwa miesiące na wypracowanie nowego stanowiska. Jednak we wtorek koordynatorzy ENVI ustanowili termin na składanie poprawek dotyczących backloadingu na 27 maja. Głosowanie w ENVI zaplanowano na 19 czerwca, a na początek lipca sprawa ma znów trafić na sesję plenarną. Bez debaty. Poprawki będą składane bezpośrednio do projektu komisji, bez normalnej procedury pisania raportu.

Te, które przejdą glosowanie zostaną poddane pod glosowanie plenarne en bloc, chyba że grupy polityczne lub 40 posłów poproszą o glosowanie rozdzielne. Nie mogą jednak składać poprawek. A to oznacza, że szansa na pozbycie się pomysłu backloadingu została stracona, bo poprawka odrzucająca nie przejdzie przez komisję środowiska. - Będziemy mogli co najwyżej odrzucić raport, ale to spowoduje pewnie kolejny powrót do komisji i tak dalej i tak dalej... – mówi „Rz" Konrad Szymański, euro poseł PiS. - To jest kneblowanie sesji plenarnej i przesuniecie całej władzy na komisję ENVI, która jak sie okazało ostatnio nie jest reprezentatywna dla całości PE – ocenia.

- Glosowanie na sesji plenarnej PE było sprzeciwem większości w stosunku do propozycji wycofania uprawnień do emisji CO2, czyli tzw. backloadingu. Komisja PE ds. Środowiska (ENVI) ma trudne zadanie, bo musi znaleźć sposób na uwzględnienie problemów, które maja przeciwnicy backloadingu. Backloading nie może już wrócić pod obrady w formie oryginalnie proponowanej przez KE, bo na tamten projekt nie wyraziła zgody większość w PE – mówi „Rz" Beata Jaczewska, wiceminister środowiska. - Na forum Rady UE ds. Środowiska nie widzimy żadnych zmian w stanowiskach państw członkowskich. Ministrowie środowiska mają swoje zdanie, ale często nie przekłada się to na stanowisko całych rządów. Czekamy na głosowanie Komisji PE ds. Środowiska i głosowanie w Radzie UE w lipcu – dodaje.

Dlaczego backloading jest dla Polski zły?

- Backloading to dla Polski de facto jeszcze wyższe koszty nieracjonalnej i szkodliwej polityki klimatycznej UE. Polska gospodarka, która opiera się na węglu, w dramatyczny sposób odczuje zmiany związane z ręcznym sterowaniem cenami uprawnień do emisji CO2, które bez wątpienia doprowadzą do znacznego wzrostu cen energii i ogrzewania. Ponieważ sektor energetyczny ma największy udział w emisji CO2 w Polsce to koszty związane z ich ograniczaniem obciążają znacznie całą gospodarkę. Sprawa backloadingu to zatem problem dla całego polskiego przemysłu. Pomimo tego  stoimy w obliczu potrzeby dalszej industrializacji – powiedziała „Rz" Izabela Albrycht, prezes Insytytutu Kościuszki. Ceny uprawnień do emisji CO2 wpływają na prowadzenie działalności biznesowej głównie w energetyce i w sektorach charakteryzujących się wysoką emisyjnością – m.in. hutnictwie i koksownictwie, przemyśle rafineryjnym, cementowym, szklarskim, wapienniczym, chemicznym, papierniczym i wyrobów ceramicznych. - W sektorach tych udział energochłonnych instalacji jest ciągle wysoki, a zgodnie z postanowieniami pakietu energetyczno-klimatycznego, od 2027 r. wszystkie takie instalacje będą musiały kupować uprawnienia do emisji. Nie możemy także zapominać o tym, że wyższe ceny energii wpłyną na zwiększenie się ubóstwa energetycznego i koszt zakupu energii dla wszystkich Polaków – tłumaczy Albrycht.

Czemu nie czekamy na globalne porozumienie?

Minister środowiska Marcin Korolec wyliczył, że backloading kosztowałby Polskę ok. 1 mld euro. I apelował  wielokrotnie, żeby z radykalizacją polityki klimatycznej UE poczekać na globalne porozumienie klimatyczne, które ma być gotowe na 2015 r. W przeciwnym razie może się okazać, że emisja CO2 wcale nie zostanie zmniejszona, tylko zmieni swoje miejsce, czyli jedynie się przesunie (do państw pozaunijnych nie akceptujących tak radykalnych działań).

Zdaniem Izabeli Albrycht zastanawiająca jest determinacja KE w narzucaniu relacje rozwiązań podwyższających cenę uprawnień do emisji CO2. - Jest to niezrozumiałe zwłaszcza w świetle braku globalnego porozumienia w kwestii redukcji emisji. Lista największych emitentów od lat się nie zmienia i to nie Europa powinna w pierwszej kolejności podejmować kosztowny wysiłek redukcyjny tylko Chiny i USA, które emitują łącznie około 45 proc. CO2 – wylicza szefowa Instytutu Kościuszki.

- Wysiłek ten podejmowany jest nie tylko kosztem liczonych w miliardach euro strat gospodarczych, ale także nieuniknionych napięć politycznych w UE. Jeśli Wspólnota nadal przeprowadzać będzie systemowe eksperymenty ekonomiczne zamiast zajmować się rozwiązywaniem realnych problemów gospodarczych to nieunikniony jest wzrost nastrojów eurosceptycznych w UE. Działania KE mogą doprowadzić do wzrostu ubóstwa energetycznego, spadku konkurencyjności unijnej gospodarki i wyprowadzić tłumy niezadowolonych Europejczyków na ulice – ostrzega Izabela Albrycht.

W jej opinii idea solidarnego dbania o interesy wszystkich członków UE przegrywa z partykularnym punktem widzenia globalnych korporacji nowych technologii niskoemisyjnych oraz spekulantów handlujących uprawnieniami CO2, którzy na backloadingu zyskają pogrążając polską i unijną gospodarkę

Po tym, jak backloading przepadł w Parlamencie Europejskim, trafił ponownie na komisję środowiska (ENVI), która wcześniej była za tym rozwiązaniem. Komisja ma dwa miesiące na wypracowanie nowego stanowiska. Jednak we wtorek koordynatorzy ENVI ustanowili termin na składanie poprawek dotyczących backloadingu na 27 maja. Głosowanie w ENVI zaplanowano na 19 czerwca, a na początek lipca sprawa ma znów trafić na sesję plenarną. Bez debaty. Poprawki będą składane bezpośrednio do projektu komisji, bez normalnej procedury pisania raportu.

Pozostało 90% artykułu
Energetyka
Więcej gazu w transformacji
Energetyka
Pierwszy na świecie podatek od emisji CO2 w rolnictwie zatwierdzony. Ile wyniesie?
Energetyka
Trump wskazał kandydata na nowego sekretarza ds. energii. To zwolennik ropy i gazu
Energetyka
Bez OZE ani rusz
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Energetyka
Inwestorzy i przemysł czekają na przepisy prawne regulujące rynek wodoru