Według założeń do ustawy, nowelizacja ma skrócić czas realizacji inwestycji, według szacunków ministerstwa klimatu i środowiska o 12-18 miesięcy, w stosunku do obecnie obowiązujących przepisów. „Skrócenie procesu inwestycyjnego przekłada się na oszczędności kosztów realizacji przedsięwzięcia - w tym m.in. kosztów utrzymania zespołu wykonawczego” – podkreślało w uzasadnieniu ministerstwo.
Czytaj więcej
Uznanie energetyki jądrowej za zrównoważoną inwestycję ułatwi pozyskanie środków finansowych. Bez tego byłoby to trudniejsze, lecz nie niemożliwe – mówi William D. Magwood IV, dyrektor generalny Agencji Energii Jądrowej OECD.
Skrócenie procedur
Nowelizacja ustawy rozszerza katalog inwestycji towarzyszących zostanie rozszerzony - o inwestycje niezbędne do prowadzenia badań środowiskowych i lokalizacyjnych na potrzeby budowy elektrowni jądrowej oraz infrastruktury towarzyszącej. „Umiejscawia tzw. decyzję zasadniczą na początkowym etapie procesu - przed decyzją o ustaleniu lokalizacji inwestycji” – czytamy w uzasadnieniu. Ustawa rozszerza decyzję o wskazaniu lokalizacji inwestycji oraz zezwolenia na wejście na teren nieruchomości również na pomiary, badania lub inne prace, które są niezbędne do sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Zgodnie z nowelizacją, nabywca lub zbywca nieruchomości objętej decyzją o wskazaniu lokalizacji inwestycji zobowiązani będą do zgłoszenia właściwemu wojewodzie danych nowego właściciela. „Brak zgłoszenia i prowadzenie postępowania bez udziału nowego właściciela nie będzie - według noweli - stanowił podstawy do wznowienia postępowania lub stwierdzenia nieważności” – czytamy dalej.
Czytaj więcej
Nowe technologie jądrowe zostaną ujęte w aktualizowanej w tym roku polskiej strategii energetycznej. Na usankcjonowanie tej technologii czekają polskie firmy.
Tymczasowa eksploatacja
Nowela wprowadza możliwość tymczasowej eksploatacji obiektu jądrowego po uzyskaniu zezwolenia na rozruch. „Do czasu wydania zezwolenia na eksploatację obiektu jądrowego, jednak nie dłużej niż przez czas określony w zezwoleniu na rozruch, eksploatacja obiektu jądrowego będzie mogła być prowadzona na podstawie zezwolenia oraz zatwierdzonego przez Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki raportu z rozruchu obiektu jądrowego” - czytamy. To rozwiązanie ma pozwolić na uniknięcie wielomiesięcznego wyłączenia bloku jądrowego.
Czytaj więcej
Po wyborze technologii dla tzw. dużego atomu czeka nas jeszcze przetarg na budowę. Ruch jest także w „małym” atomie. Wkrótce mamy poznać lokalizacje dla tzw. SMR.
Za nowelą wraz z przyjętymi wcześniej poprawkami głosowało 446 posłów, przeciw było 3 i 3 wstrzymało się od głosu. Zgodnie z jedną z poprawek, warunkiem wydania decyzji o lokalizacji inwestycji jest uprzednie uzyskanie i przedłożenie przez wnioskodawcę decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Inna z poprawek wskazuje na potrzebę delegacji dla Rady Ministrów do określenia w rozporządzeniu zakresu informacji i danych niezbędnych do wykonywania przez inwestora zadań związanych z budową elektrowni jądrowej oraz inwestycji towarzyszących.
Zgodnie z przyjętym harmonogramem, budowa pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej rozpocznie się w 2026 r., a w 2033 r. zostanie uruchomiony pierwszy blok elektrowni jądrowej o mocy około 1-1,6 GW. Kolejne bloki będą wdrażane co 2-3 lata, a cały program jądrowy zakłada budowę 6 bloków jądrowych o łącznej mocy zainstalowanej od około 6 do 9 GW.