Szara strefa paliw będzie się dalej kurczyła

Spółki działające na polskim rynku liczą zwłaszcza na dalszy wzrost popytu na olej napędowy. Dynamika zwyżek będzie już jednak mniejsza niż dotychczas.

Publikacja: 30.08.2017 21:13

Szara strefa paliw będzie się dalej kurczyła

Foto: Flickr

Unimot, grupa specjalizująca się w handlu olejem napędowym, oczekuje w tym roku umacniania swojej pozycji na rynku paliw płynnych w Polsce. – Ograniczenie szarej strefy wpłynęło znacząco na wyniki Unimotu poprzez wzrost popytu na paliwa. W kolejnych miesiącach spodziewamy się utrzymania tej tendencji – twierdzi Robert Brzozowski, prezes spółki.

Firmie nadal powinny pomagać takie czynniki jak wzrost gospodarczy i zmiany prawne wprowadzone w celu ograniczenia szarej strefy, czyli tzw. pakiet paliwowy oraz pakiet transportowy. Dzięki nim istotnie rośnie zwłaszcza oficjalny popyt na olej napędowy. To sprzyja rozwojowi działalności firm prowadzących działalność w sposób przejrzysty i na dość dużą skalę. Zarząd Unimotu z tego powodu spodziewa się również wzrostu marż na paliwach.

– Jednocześnie nowe regulacje, nakładające na podmioty zaangażowane w handel paliwami szereg nowych obowiązków, stanowią istotne wyzwanie organizacyjne i finansowe dla mniejszych firm. To może prowadzić do przyspieszenia procesów konsolidacyjnych na tym rynku i wzmocnienia pozycji wiodących dystrybutorów, w tym Unimotu – mówi Brzozowski.

Wzrost gospodarczy i – co za tym idzie – silny popyt na paliwa powinny sprzyjać osiąganiu dobrych wyników finansowych również przez krajowe rafinerie. – Dynamiki sprzedaży paliw na rynku polskim nie będą już tak imponujące jak te, z którymi mieliśmy do czynienia od sierpnia 2016 r., ze względu na brak tzw. efektu niższej bazy, ale powinny utrzymać się nadal na wysokim poziomie w ślad za rosnącym PKB w Polsce – informuje biuro prasowe PKN Orlen.

Podobne stanowisko prezentuje Grupa Lotos. W jej ocenie zwyżki konsumpcji paliw, licząc rok do roku, będą już mniejsze niż we wcześniejszych miesiącach. – Koncern spodziewa się, że konsumpcja paliw utrzyma się na poziomie odzwierciedlającym bardzo dobry stan polskiej gospodarki i wyniki Grupy Lotos potwierdzą jej zdolności do sprzedawania paliw na rynku krajowym, co daje lepszą marżę niż sprzedaż w kanale eksportowym – mówi Krzysztof Kopeć z biura komunikacji gdańskiej spółki.

Dalszego wzrostu popytu na paliwa w całej Europie Środkowo-Wschodniej spodziewa się węgierski MOL Group, który w Polsce obecny jest poprzez stacje działające pod marką Slovnaft. – Spodziewamy się utrzymania zwiększonej aktywności gospodarczej, która będzie miała silny wpływ na sektor transportowy, a co za tym idzie, trendy popytu na paliwa w regionie będą działać na naszą korzyść – informuje MOL Group.

Z ostatnich danych wynika, że w I półroczu najmocniej wzrósł w Polsce popyt na olej napędowy i gaz płynny LPG. W obu przypadkach, licząc rok do roku, zwyżki wyniosły 15 proc. Nieco słabiej wzrosło zapotrzebowanie na paliwo lotnicze i na benzyny.

Surowce i Paliwa
Posłanka KO: prokuratura wszczęła śledztwo w sprawie zarobków w Orlenie
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Surowce i Paliwa
Kim jest Ireneusz Fąfara, nowy prezes Orlenu?
Surowce i Paliwa
Orlen ma nowego prezesa. Zmiany w zarządzie grupy
Surowce i Paliwa
Prezes Azotów: Ostatnie lata osłabiły grupę we wszystkich wymiarach
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Surowce i Paliwa
Pułapka doskonałego węgla. Tu najtrudniej będzie się rozstać z kopalinami