Branża paliwowa w Polsce stawia na innowacje

Grupa Lotos, PKN Orlen, PGNiG i Unimot przeznaczają coraz więcej pieniędzy na nowoczesne rozwiązania, startupy oraz badania i rozwój, dzięki którym będą mogły zwiększyć swoją przewagę konkurencyjną na rynku.

Publikacja: 03.05.2017 19:14

Branża paliwowa w Polsce stawia na innowacje

Foto: 123RF

Dotychczas realizowane w Grupie Lotos projekty innowacyjne koncentrowały się na opracowaniu technologii umożliwiających uzyskiwanie wyższej marży na przerobie ropy. Dziś koncern patrzy na to zagadnienie szerzej. W ramach projektu Hestor, wspólnie z AGH, politechnikami Śląską i Warszawska oraz firmami Chemkop i Gaz-System, pracuje nad technologią magazynowania energii w postaci wodoru z nadwyżek energii pochodzącej z elektrowni wiatrowych i słonecznych.

Kolejny projekt obejmuje prace studyjne, które mają w przyszłości umożliwić budowę w Gdańsku terminalu LNG małej skali.

– Ma on pełnić rolę bazy przeładunkowej, bunkrowania i dystrybucji LNG do odbiorców końcowych i stacji paliw – informuje Robert Stępniak z biura prasowego Lotosu.

Koncern rozwija też ideę Lotos Energy Hub, polegającą na stworzeniu nowoczesnych stacji umożliwiających zatankowanie pojazdu nie tylko paliwami tradycyjnymi, ale też innymi jego rodzajami, jak LNG, CNG, wodór czy prąd.

Współpraca z nauką

Strategia PKN Orlen oparta jest zarówno na poszukiwaniach nowych rozwiązań dotyczących podstawowej działalności, jak też wchodzeniu w nowe obszary biznesowe. – W tym zakresie wpisujemy się w plany polskiego rządu. Angażujemy się w projekty organiczne i B+R (badania i rozwój – red.), współpracę z partnerami – w tym polską nauką, tworzymy też platformę współpracy ze startupami – podaje biuro prasowe PKN Orlen.

Grupa mocno stawia m.in. na rozwój petrochemii, chemii, energetyki oraz dostaw surowców i komponentów do materiałów przyszłości. Jeden z projektów koncernu dotyczy pozyskania biokomponentów (są dodawane do paliw płynnych) wyższej generacji. – Na terenie Zakładu Produkcyjnego w Płocku powstaje stacja doświadczalna, w której będą hodowane glony z wykorzystaniem dwutlenku węgla oraz wód poprodukcyjnych z rafinerii – twierdzą w PKN Orlen.

Spółka jest też aktywna w pozyskiwaniu środków na projekty o charakterze międzynarodowym. W ramach europejskiego programu Horyzont 2020 otrzymała dofinansowanie, które pozwoli na przetestowanie innowacyjnych rozwiązań w ramach istniejącej infrastruktury energetycznej, działającej w wysokosprawnej kogeneracji.

Gazowe projekty

Strategia grupy PGNiG na lata 2017–2022 przewiduje wydatkowanie około 115 mln zł rocznie na projekty innowacyjne, współpracę ze startupami oraz programy badawczo-rozwojowe. Do najważniejszych programów koncern zalicza Geo-Metan oraz Ingę. – Pierwszy projekt ma na celu rozwój technologii pozwalających na wydobycie metanu z pokładów węgla metodą odpowierzchniową. Natomiast drugi – tworzony wspólnie z NCBiR oraz spółką Gaz-System – będzie polegał na wsparciu badań naukowych i prac rozwojowych w obszarze gazownictwa – informuje departament komunikacji PGNiG.

Grupa współtworzy program MIT Enterprise Forum. W jego ramach opiekuje się pozyskanymi do współpracy startupami. Jeden z nich oferuje sensory i oprogramowanie do przetwarzania danych z liczników, które pozwalają monitorować zużycie gazu i prądu w czasie rzeczywistym.

Wcześniej PGNiG mocno inwestowało w poszukiwania ropy i gazu ze skał łupkowych. Dzięki temu, pomimo braku sukcesu geologicznego, pozyskało wiedzę i umiejętności wykorzystania nowych technologii dotyczących wiercenia i udostępniania do eksploatacji złóż uznawanych wcześniej za nieproduktywne.

Nowy kanał sprzedaży

Na innowacje stawia Unimot. – Naszym sztandarowym projektem z obszaru innowacyjnych technologii jest w pełni autorska aplikacja Tankuj24, czyli nowy kanał sprzedaży paliw dla klientów detalicznych, wykorzystujący mobilną platformę. Projekt został przez nas ogłoszony w listopadzie, a obecnie trwa proces jego wdrażania – mówi Robert Brzozowski, prezes Unimotu.

Dodaje, że jego uruchomienie jest przewidziane na pierwszą połowę 2017 r. Użytkownikiem aplikacji będzie kierowca, który za jej pomocą uzyska dostęp do tańszego paliwa i możliwość porównania cen na stacjach.

Dotychczas realizowane w Grupie Lotos projekty innowacyjne koncentrowały się na opracowaniu technologii umożliwiających uzyskiwanie wyższej marży na przerobie ropy. Dziś koncern patrzy na to zagadnienie szerzej. W ramach projektu Hestor, wspólnie z AGH, politechnikami Śląską i Warszawska oraz firmami Chemkop i Gaz-System, pracuje nad technologią magazynowania energii w postaci wodoru z nadwyżek energii pochodzącej z elektrowni wiatrowych i słonecznych.

Kolejny projekt obejmuje prace studyjne, które mają w przyszłości umożliwić budowę w Gdańsku terminalu LNG małej skali.

Pozostało 85% artykułu
Surowce i Paliwa
Rynek mocy to za mało. Węgiel potrzebuje wsparcia?
Surowce i Paliwa
Azoty i MOL istotnie zwiększają produkcję. Orlen też do nich dołączy
Surowce i Paliwa
Putin kopie pod Wielką Brytanią w Antarktyce. Do czego się dokopał?
Surowce i Paliwa
Amerykańscy nafciarze za Bidena prosperują. Ale przyszłość widzą w Trumpie
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Surowce i Paliwa
Wielka Brytania rzuca wyzwanie Kremlowi. Chce wyprzeć rosyjski uran z Europy
Surowce i Paliwa
Rosyjski eksport paliw jak w pandemii. Coraz więcej uszkodzonych rafinerii