Operator projektu – zarejestrowana w Szwajcarii spółka Gazpromu – Nord Stream 2 AG najpierw poinformował o zaobserwowaniu w rejonie budowy (duńskie wody) wzmożonego ruchu obcych okrętów i samolotów: „Po wznowieniu w styczniu budowy podmorskiego odcinka gazociągu Nord Stream 2, nastąpiła wzmożona aktywność okrętów wojennych, samolotów i śmigłowców, a także statków cywilnych (rybackich – red) obcych państw w rejonie pracy. Te działania są często ewidentnie prowokacyjne ”- cytuje Nord Stream 2 AG, agencja RIA Nowosti.
Gazprom podkreśla, że „w ostatnim czasie zintensyfikowała się zagraniczna aktywność wokół statków do układania rur”. Chodzi tu o rosyjską barkę kotwiczną „Fortuna”, pracującą w duńskich wodach. Fortuna utrzymuje pozycję dzięki systemowi 12 potężnych kotwic, rozciągniętych każda na ponad milę długości. W środę 31 marca dołączył do „Fortuny” układacz „Akademik Czerski” wyposażony w automatyczny system pozycjonowania.
Bloomberg
Do najpoważniejszego incydentu, miało według Rosjan, dojść 28 marca. Wtedy to „niezidentyfikowany okręt podwodny” pojawił się na powierzchni w odległości mniejszej niż jedna mila od barki.
„Biorąc pod uwagę, że linie kotwiczne Fortuny mają więcej niż jedną milę długości, działania okrętu podwodnego mogły spowodować wyłączenie systemu pozycjonowania kotwic całej barki układającej rury. A to z kolei – spowodować uszkodzenie rurociągu (jeżeli barka nie zachowa stabilnej pozycji, to kolejne segmenty gazociągu nie trafią na siebie -red)” – informuje Nord Stream 2 AG.