Litwa straciła białoruskie towary. Eksport paliw przebiegnie przez Rosję

Od lutego wstrzymany jest eksport produktów naftowych z Białorusi przez litewską Kłajpedę. Łukaszenko nakazał wysyłkę przez rosyjskie porty. Drogo za to zapłaci.

Publikacja: 03.02.2021 12:16

Litwa straciła białoruskie towary. Eksport paliw przebiegnie przez Rosję

Foto: Employees are seen performing maintenance work at the OAO Transneft oil transfer station NPS Gorky, in Meshikha, near Nizhny Novgorod, Russia, on Thursday, Nov. 25, 2010. Deliveries of Venezuelan crude to Belarus from the Black Sea may pose a threat to...

Darius Szilenskis dyrektor Klaipedos Nafta, państwowej firmy, do której należy terminal naftowy w Kłajpedzie, przyznał, że rok 2021 nie będzie dla firmy łatwy. Zdaniem litewskiego operatora, przetargi ogłoszone przez rafinerie białoruskie w styczniu zostały tak ustawione, by Kłajpeda nie była możliwą opcją eksportu białoruskich produktów naftowych.

– W 2021 roku nie spodziewamy się stabilnego przepływu białoruskich produktów przez terminal w Kłajpedzie, a to nieuchronnie oznacza dalszą presję na wyniki spółki – przyznał dyrektor cytowany w komunikacie firmy.

Po przyjęciu w sierpniu 2020 r pierwszego pakietu sankcji Unii wobec białoruskiego reżimu, Łukaszenko zapowiedział, że wydał rządowi nakaz reorientacji białoruskich przepływów towarowych z Litwy na Rosję.

""

Aleksander Łukaszenko i Władimir Putin/AFP

Foto: energia.rp.pl

W grudniu spółka zależna białoruskiego koncernu naftowego BNK (UK) Limited poinformowała o czasowym wstrzymaniu eksportu produktów naftowych przez port w Kłajpedzie.

O tym, że Białoruś i Rosja podpiszą wkrótce międzyrządowe porozumienie o transporcie produktów naftowych przez porty rosyjskie, premier Białorusi Roman Gołowczenko, poinformował 26 stycznia w Moskwie po negocjacjach z rządem Rosji.

Przewiduje się, że towary białoruskich rafinerii będą transportowane koleją do portów Federacji Rosyjskiej. Pytanie brzmi – dlaczego do tej pory, pomimo zażyłości łączącej reżim białoruski z reżimem rosyjskim, cały białoruski transport towarowy szedł przez litewskie i w mniejszym stopniu łotewskie porty?

Odpowiedź nasuwa się sama. Usługi rosyjskich portów i transport kolejowy są dużo droższe od oferowanych w republikach nadbałtyckich. Do tego dochodzi różnica w jakości świadczonych usług i czasie transportu.

Jeżeli Rosja nie zgodzi się dotować białoruski eksport towarów, to za przeorientowanie, białoruskie rafinerie drogo zapłacą. Jak dotąd Mińsk nie informuje o kosztach podjętej decyzji. Przeładunek białoruskich towarów – głównie produktów rafineryjnych i nawozów sztucznych stanowił około 30 proc. obrotów portu w Kłajpedzie.

""

Bloomberg

Foto: energia.rp.pl

Darius Szilenskis dyrektor Klaipedos Nafta, państwowej firmy, do której należy terminal naftowy w Kłajpedzie, przyznał, że rok 2021 nie będzie dla firmy łatwy. Zdaniem litewskiego operatora, przetargi ogłoszone przez rafinerie białoruskie w styczniu zostały tak ustawione, by Kłajpeda nie była możliwą opcją eksportu białoruskich produktów naftowych.

– W 2021 roku nie spodziewamy się stabilnego przepływu białoruskich produktów przez terminal w Kłajpedzie, a to nieuchronnie oznacza dalszą presję na wyniki spółki – przyznał dyrektor cytowany w komunikacie firmy.

Surowce i Paliwa
Kreml pozywa Shella. Wyrok wyda kapturowy sąd w Moskwie
Materiał Promocyjny
Berlingo VAN od 69 900 zł netto
Surowce i Paliwa
KE ogłosiła 47 strategicznie ważnych projektów. Wśród nich dwa z Polski
Surowce i Paliwa
Duże zwolnienia w zakładach sodowych Sebastiana Kulczyka. Europosłowie interweniują
Surowce i Paliwa
Dziewięć koncernów pozwało Gazprom na kwotę 18 mld euro. Wśród nich polska firma
Materiał Promocyjny
Warunki rozwoju OZE w samorządach i korzyści z tego płynące
Surowce i Paliwa
Rosyjski eksport nie istnieje bez kopalin. Jest najniższy od siedmiu lat
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście