Rosyjski statek wypłynął z Kaliningradu i kieruje się do niemieckiego portu Mukran, bazy logistycznej projektu gazociągu Nord Stream 2, informuje Reuters, powołując się na dane z systemu śledzenia statków Refinitiv Eikon. W tym samym kierunku zmierzają dwa inne rosyjskie statki zaopatrzeniowe „Finval” (zarejestrowany na Gazprombank Leasing) i „Umka”.

Wszystkie trzy jednostki cumowały dotąd w Kaliningradzie. Był tam również statek „Baltic Researcher”. W tym samym czasie „Finval” znajdował się w stanie „testowania”. Według ekspertów, świadczyło to, że także „Akademik Czerski” prowadził testy mające na celu przygotowanie do wznowienia układania ostatniego odcinka (160 km) gazociągu Nord Stream-2.

""

Budowa lądowego odcinka Nord Stream 2 /Bloomberg

energia.rp.pl

Za możliwą opcję dokończenia gazociągu uważa się wykorzystanie „Akademika Czerskiego”, ale zgłoszono konieczność doposażenia jednostki w celu realizacji zadań związanych z dokończeniem projektu.

Drugim kandydatem była barka kotwiczna „Fortuna”, ale jej właściciel – prywatna rosyjska firma, zapowiedział, że nie weźmie udziału w przedsięwzięciu. Planowano także zaangażować w budowę jednostki pomocnicze „Ostap Szeremet” i „Iwan Sidorenko”. Wszystkie jednostki wycofały się po ostatniej decyzji Białego Domu.

Przypomnijmy, że 20 października Departament Stanu USA zapowiedział rozszerzenie sankcji na gazociąg Nord Stream 2. Waszyngton zakazał dostarczania usług, towarów lub finansowania „modernizacji lub/i instalowania sprzętu” na statkach, które będą obsługiwać projekt.

Operator projektu – szwajcarska spółka Gazpromu Nord Stream 2 AG, doliczył się ponad 120 firm objętych nowymi, rozszerzonymi sankcjami USA.