Bloomberg
Aktualizacja: 22.12.2024 07:18 Publikacja: 14.07.2020 14:04
Foto: energia.rp.pl
Bloomberg
Foto: energia.rp.pl
– Dostęp do paliw po konkurencyjnych cenach jest równie ważny dla przedsiębiorstw, jak i konsumentów. Możemy zatwierdzić dzisiaj proponowane przejęcie Lotosu przez PKN Orlen, gdyż wyczerpująca lista zobowiązań zaproponowana przez PKN Orlen zapewni, że odpowiednie polskie rynki pozostaną otwarte i konkurencyjne oraz że połączenie nie spowoduje wzrostu cen ani mniejszego wyboru paliw i produktów powiązanych dla przedsiębiorstw i konsumentów w Polsce i Czechach – powiedziała wiceprzewodnicząca komisji Margrethe Vestager, odpowiedzialna za politykę konkurencji.
W wyniku postępowania wyjaśniającego Komisja wyraziła obawy, że transakcja w formie pierwotnie zgłoszonej zaszkodziłaby konkurencji, w szczególności na następujących rynkach:
– hurtowej sprzedaży paliw silnikowych w Polsce;
– dostaw detalicznych paliw silnikowych w Polsce;
– dostaw paliwa do silników odrzutowych w Polsce i Czechach;
– dostaw produktów powiązanych, takich jak różne rodzaje bitumu w Polsce.
W odpowiedzi na stwierdzone przez Komisję problemy w zakresie konkurencji PKN Orlen zaproponował następujące zobowiązania:
– zbycie 30 proc. udziałów w rafinerii Lotos wraz z towarzyszącym dużym pakietem praw zarządczych, co da nabywcy prawo do blisko połowy produkcji rafinerii w zakresie ropy naftowej i benzyny, a jednocześnie zapewni dostęp do istotnej infrastruktury magazynowania i infrastruktury logistycznej;
– zbycie dziewięciu składów paliw na rzecz niezależnego operatora logistyki oraz budowa nowego terminalu importowego paliwa do silników odrzutowych w Szczecinie, który – po ukończeniu budowy – zostałby przekazany temu operatorowi;
– uwolnienie większości mocy zarezerwowanych przez Lotos w niezależnych magazynach, w tym pojemności zarezerwowanej na największym w Polsce terminalu przywozu paliwa drogą morską;
– zbycie 389 stacji detalicznych w Polsce, stanowiących około 80 proc. sieci Lotos, oraz zaopatrywanie tych stacji w paliwa silnikowe;
– sprzedaż wynoszącego 50 proc. udziału Lotosu w spółce joint venture zajmującej się obrotem paliwem do silników odrzutowych, którą posiada on razem z BP, dalsze prowadzenie dostaw dla tej spółki oraz udzielenie tej spółce dostępu do magazynów w dwóch portach lotniczych w Polsce;
– udostępnienie konkurentom w Czechach rocznie do 80 tys. ton paliwa do silników odrzutowych w drodze otwartej procedury przetargowej;
– zbycie dwóch zakładów produkcyjnych bitumu w Polsce oraz dostarczenie nabywcy rocznie do 500 tys. ton bitumu/pozostałości ciężkich
Proces przejęcia Lotosu przez Orlen został zainicjowany już w lutym 2018 r., podpisaniem listu intencyjnego ze Skarbem Państwa, który posiada w gdańskiej spółce 53,2 proc. akcji. W lipcu 2019 r. płocka firma złożyła w Komisji Europejskiej formalny wniosek o zgodę na koncentrację. Już wówczas instytucja ta wyraziła liczne obawy. Najważniejsze dotyczyły tego, że transakcja może prowadzić do wyższych cen i mniejszego wyboru na stacjach paliw i na lotniskach. W wyniku fuzji w Polsce powstałby monopol w branży rafineryjnej.
PGNiG w 2016 r. zanotowało w Norwegii spadki.
Foto: energia.rp.pl
We wtorek PKN Orlen podpisał również list intencyjny ws przejęcia kontroli kapitałowej nad Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem.
© Licencja na publikację
© ℗ Wszystkie prawa zastrzeżone
Źródło: energia.rp.pl
Proces przejęcia Lotosu przez Orlen został zainicjowany już w lutym 2018 r., podpisaniem listu intencyjnego ze Skarbem Państwa, który posiada w gdańskiej spółce 53,2 proc. akcji. W lipcu 2019 r. płocka firma złożyła w Komisji Europejskiej formalny wniosek o zgodę na koncentrację. Już wówczas instytucja ta wyraziła liczne obawy. Najważniejsze dotyczyły tego, że transakcja może prowadzić do wyższych cen i mniejszego wyboru na stacjach paliw i na lotniskach. W wyniku fuzji w Polsce powstałby monopol w branży rafineryjnej.
Paliwa odnawialne pochodzenia niebiologicznego mogą obniżać emisje w sektorach trudnych do dekarbonizacji sektorach – to główny wniosek z raportu „Paliwa RFNBO. Charakterystyka, korzyści, wyzwania, perspektywy rozwoju” przygotowanego przez Krajowy Instytut Doradztwa Energetycznego na zlecenie Klubu Energetycznego, który został zaprezentowany podczas IV edycji HYDROGENCONFERENCE.PL która 26 listopada odbyła się w Warszawie.
Kanclerz Olaf Scholz oświadczył, że w związku z kryzysem przemysłu ciężkiego skarb państwa Niemiec przyjdzie z pomocą gigantowi Thyssenkrupp i obejmie w nim udział mniejszościowy.
Donald Trump ogłosił, że nałoży 25-procentowe cła na towary z Kanady i Meksyku. Na ile realne są te zapowiedzi? Eksperci różnią się w ocenie. Kanada niepokoi się jednak poważnie tymi deklaracjami, bo jest mocno związana z USA m.in. handlem ropą i gazem.
Ruszyła konsolidacja firm wsparcia, m.in. projektowych, wykonawczych, remontowych i serwisowych. Podobnie jest z tzw. Centrum Usług Wspólnych.
Kreml ostro skrytykował właściciela największego w Rosji złoża metali ziem rzadkich za opóźnienia w zagospodarowaniu „strategicznie ważnego zasobu”. Prywatna firma dostała wybór: albo przyspieszy inwestycje albo straci licencję na złoże.
Nest Lease, to nowy gracz na polskim rynku leasingowym, będący częścią grupy Nest Bank. Firma powstała w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie mikro i małych przedsiębiorców na elastyczne i nowoczesne rozwiązania finansowe. Dzięki zaawansowanej technologii i indywidualnemu podejściu, Nest Lease planuje w ciągu dwóch lat wejść do grona dziesięciu największych firm leasingowych w Polsce. W rozmowie z Lechem Stabiszewskim, pełniącym funkcję p.o. prezesa zarządu Nest Leasing S.A., przyglądamy się strategii i ofercie Spółki oraz trendom w branży leasingowej.
Stabilne dostawy energii po konkurencyjnych cenach są kluczowe dla przemysłu i bezpieczeństwa energetycznego kraju. Transformacja energetyczna musi być prowadzona w sposób bezpieczny dla systemu energetycznego – podkreślają eksperci BCG.
Węgry prowadzą rozmowy z Rosją i Ukrainą w sprawie utrzymania otwartych dostaw gazu przez Ukrainę, mimo że import rosyjskiego gazu odbywa się teraz przez gazociąg Turkstream - powiedział premier Viktor Orbán w sobotę, dodając, że nie chce rezygnować z tej trasy.
Francuzi uruchomili pierwszy nowy reaktor jądrowy od 25 lat. Elektrownia Flamanville 3 miała jednak powstać 12 lat temu i kosztować cztery razy mniej niż finalnie wyniosły koszty tej inwestycji francuskiego EDF. Technologia którą zastosowano we Francji może potencjalnie trafić do Polski pod drugą, rządową elektrownie jądrową.
Minister Przemysłu (MP) chce uzupełnić projekt noweli ustawy o rynku mocy o regulacje wprowadzające mechanizm aukcji dogrywkowych - wynika z pisma resortu zamieszczonego na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Te aukcje miałyby pozwolić na uzyskanie wsparcia przez nowe projekty gazowe. Resort klimatu ocenia, że wymagałoby to odrębnych negocjacji z Komisją Europejską.
Zużycie węgla na świecie w 2024 roku osiągnęło nowe maksimum, jednak w kolejnych latach popyt na paliwo powinien się ustabilizować. Mimo że zapotrzebowanie na energię elektryczną będzie rosło, dodatkowe wolumeny dostarczą odnawialne źródła energii.
Jednym z priorytetów działań polskiego rządu podczas prezydencji w UE będzie zabieganie o złagodzenie unijnej dyrektywy ETS, wprowadzającej za trzy lata tzw. podatek od ogrzewania. Polska buduje koalicje, ale prace musi zainicjować najpierw Komisja Europejska.
Po latach oczekiwań poznaliśmy oficjalną cenę budowy elektrowni jądrowej. Dotąd byliśmy skazani na szacunki. Oszacowanie tej kwoty, która budzi wiele kontrowersji, bo wynosi 192 mld zł. Oznacza też jednak, że prace nad finansowaniem przyspieszyły.
Elektrownie jądrowe nigdy nie miały szczególnie dobrej prasy. Począwszy od obaw, jakie energetyka nuklearna budzi w środowiskach ekologów, poprzez koszty i konsekwencje, z którymi później trzeba się zmierzyć – argumentów przeciwnikom nie zbywało. Aż do dziś: chwili, kiedy nie ma dobrej alternatywy dla atomu.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas