Reklama
Rozwiń

Chiny rezygnują z 10 proc. etanolu w benzynach

Chiny zawiesiły plan wprowadzenia w całym kraju w tym roku benzyn z dodatkiem 10 proc. etanolu z powodu gwałtownego zmniejszenia krajowych rezerw kukurydzy i ograniczonych mocy produkcji tego biopaliwa.

Publikacja: 09.01.2020 15:40

Chiny rezygnują z 10 proc. etanolu w benzynach

Foto: Adobe Stock

Zmiana decyzji jest poważnym ciosem dla krajowych producentów, którzy zbudowali nowe zakłady, także dla eksporterów biopaliw, Brazylii i Stanów Zjednoczonych, którzy liczyli na rosnący popyt na nie w Chinach. Ten kraj ma zwiększyć import amerykańskiego etanolu w ramach porozumienia handlowego pierwszej fazy, które ma być podpisane za kilka dni.

Władze w Pekinie ogłosiły we wrześniu 2017, że krajowe benzyny będą od 2020 r. zawierać 10 proc. etanolu, co było częścią reform sektora przetwórstwa kukurydzy, występującej wówczas w dużym nadmiarze. Jednak na posiedzeniu w końcu grudnia krajowej komisji ds. rozwoju i reform (NDRC) z producentami etanolu ogłoszono, że władze wstrzymują dostawy benzyn z domieszką, poza kilkoma prowincjami, które już wprowadziły częściowe albo całkowite mieszanki — powiedziały Reuterowi dwie z trzech osób znających przebieg tego spotkania. Uczestniczyli w nim też przedstawiciele przedsiębiorstw naftowych CNPC i Sinopec.

""

A wind turbine stand on property/Bloomberg

Foto: energia.rp.pl

Normę E10 stworzono dla zagospodarowania ogromnych państwowych rezerw kukurydzy i dla zmniejszenia emisji spalin na największym rynku samochodów na świecie. – Decyzję o rezygnacji z etanolu podjęto po dalszych badaniach, które sugerowały, że wszelka promocja benzyn z etanolem musi opierać się na wstępnym warunku zagwarantowania bezpieczeństwa żywnościowego — stwierdzi informator agencji znający plan władz centralnych w nawiązaniu do malejących rezerw zbożowych Chin.

W 2016 r. Stany wyeksportowały do Chin ok. 20 proc. swych paliw z etanolem za ok. 300 mln dolarów. Gdy doszło do wojny celnej, eksport stopniał po zwiększeniu przez Pekin w 2017 r. do 30 proc. stawki celnej w imporcie etanolu i do 40 proc. w 2018 r. Teraz sytuacja ma zmienić się. – To zdecydowanie krok w złym kierunku, ale nie był całkiem niespodziewany — uznał Geoff Cooper, prezydent zrzeszenia amerykańskich producentów odnawialnych paliw (RFA). — Ale nawet przy odroczeniu normy E10 uważamy, że zużycie etanolu będzie rosnąć w Chinach, bo rząd szuka tanich sposobów zmniejszenia skażenia w terenach miejskich.

W 2018 r. Chiny były ósmym rynkiem eksportu amerykańskiego etanolu, kupiły 52,9 mln galonów (200,2 mln litrów) paliwa z kukurydzy — podało RFA, a import tego ziarna wyniósł 290 173 tony — według resortu rolnictwa. Sześć osób z grona producentów, handlowców i analityków wskazało, że rządowe działania z wprowadzaniem nowej normy bardzo osłabły albo wręcz ustały, w ostatnich miesiącach powstało mało zakładów produkcyjnych czy nowych rynków. — Istnieje duży niedobór zdolności produkcyjnych, tylko kilku zakładom udało się wdrożyć tę normę. Promocja zwolniła tempo. Musimy chyba poczekać aż skończy się 2020 r. — powiedział analityk z Sublime China Information, Michael Mao.

Realizacja normy E10 w 2020 r. wymagałaby oferowania rynkowi ok. 15 mln ton biopaliwa rocznie, ponad czterokrotnie więcej do obecnej produkcji albo 45 mln ton kukurydzy której spożycie wynosi obecnie 16 proc. Chiny nie ujawniają stanu państwowych rezerw ziarna, ale zapasy kukurydzy zmalały do ok. 56 mln ton z ponad 200 mln t w 2019 r. — podał we wrześniu jeden z rządowych ekspertów.

Zmiana decyzji jest poważnym ciosem dla krajowych producentów, którzy zbudowali nowe zakłady, także dla eksporterów biopaliw, Brazylii i Stanów Zjednoczonych, którzy liczyli na rosnący popyt na nie w Chinach. Ten kraj ma zwiększyć import amerykańskiego etanolu w ramach porozumienia handlowego pierwszej fazy, które ma być podpisane za kilka dni.

Władze w Pekinie ogłosiły we wrześniu 2017, że krajowe benzyny będą od 2020 r. zawierać 10 proc. etanolu, co było częścią reform sektora przetwórstwa kukurydzy, występującej wówczas w dużym nadmiarze. Jednak na posiedzeniu w końcu grudnia krajowej komisji ds. rozwoju i reform (NDRC) z producentami etanolu ogłoszono, że władze wstrzymują dostawy benzyn z domieszką, poza kilkoma prowincjami, które już wprowadziły częściowe albo całkowite mieszanki — powiedziały Reuterowi dwie z trzech osób znających przebieg tego spotkania. Uczestniczyli w nim też przedstawiciele przedsiębiorstw naftowych CNPC i Sinopec.

Surowce i Paliwa
Daniel Obajtek złożył dwa wnioski do prokuratury ws. Orlenu
Surowce i Paliwa
Orlen pozywa Daniela Obajtka. Chce zwrotu środków, które miały trafiać na prywatne cele
Surowce i Paliwa
RFNBO to paliwo przyszłości
Surowce i Paliwa
Thyssenkrupp w potrzebie. Rząd Niemiec przyjdzie z pomocą
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Surowce i Paliwa
Kanadyjski sektor ropy i gazu zakładnikiem polityki handlowej Trumpa
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku