Wielkie zakupy żarłocznej sowy

Post Image
Post Image

Właściciel polskich stacji Statoil – kanadyjski Alimentation Couche-Tard – wyda ponad 4 mld dol. na kupno teksańskiej firmy CST Brands, mającej kilka tysięcy placówek handlowych w USA i Kanadzie.

Inwestycja w spółkę prowadzącą biznes na południowym wschodzie Stanów Zjednoczonych, w Teksasie, Nowym Jorku oraz na wschodnim wybrzeżu Kanady, jest największą dokonaną przez Alimentation Couche-Tard (ACT) i kolejnym krokiem w ekspansji Kanadyjczyków, którzy w 2012 r. kupili obecny także w Polsce Statoil Fuel & Retail ASA za 2,8 mld dol. Couche-Tard po francusku oznacza sowę.

– Dla nas jest to doskonała okazja do umocnienia się na rynku w USA i do wsparcia rozwoju całej firmy – tłumaczył podczas konferencji prasowej w Dallas Brian Hannash, dyrektor generalny Couche-Tard.

Jego zdaniem Teksas jest dzisiaj najszybciej rosnącym rynkiem w USA i doskonale rokuje na przyszłość. Cała transakcja ma zostać zamknięta na początku 2017 roku.

Jednocześnie firma pozbędzie się niektórych stacji w Kanadzie. Sprzeda je Parkland Fuel za 750 mln dol. Ostatecznie to, ile placówek handlowych zmieni właściciela, zależy od decyzji Kanadyjskiego Biura ds. Konkurencji.

– Akcja rebrandingu stacji w Polsce ze Statoil na Circle K rozpocznie się na początku 2017 roku od centralnej części kraju – mówi „Rzeczpospolitej” Krystyna Antoniewicz-Sas, rzeczniczka Circle K w Polsce.

– Zmiana nazwy naszej firmy nie ma żadnego wpływu na obowiązujące umowy z klientami, partnerami czy dostawcami – podkreśla. Bez zmian pozostaje również funkcjonowanie programu lojalnościowego „Statoil Extra”. – Zresztą na fakturach, paragonach i oficjalnych pismach spółki nazwa „Statoil” została już zastąpiona przez „Circle K”– dodaje Antoniewicz-Sas.

Sama firma zmieniła już nazwę ze Statoil na Circle K Polska Sp. z o.o.

ACT zmienił już w markę na 100 stacjach w Norwegii oraz takiej samej liczbie obiektów w Szwecji.

Alimentation Couche-Tard jest jedną z największych na świecie spółek handlu detalicznego. Oprócz rynku amerykańskiego i europejskiego jest obecna także na Bliskim Wschodzie i w Azji. Należy do niej sieć 12 tys. stacji benzynowych pod markami Circle K i Mac’s oraz 2 tys. sklepów detalicznych Corner Store i Depanneur du Coin. Łącznie to 14 tys. punktów sprzedaży z ponad 100 tys. pracowników.

Informacja o teksańskiej transakcji ACT została bardzo dobrze przyjęta przez rynek. Akcje spółki zdrożały o 6,9 proc., do 66,43 dol. kanadyjskich.

ACT w informacji przekazanej rynkowi zapowiada już w tym roku finansowym wzrost zysku z 40 do 50 centów na akcję. Przychody mają wzrosnąć do 47,7 mld dol.

Jednocześnie ACT informuje, że nie zamierza zatrzymać się w ekspansji i planuje kolejne przejęcia, tyle że już nie na taką skalę.

Couche-Tard w lutym przejęła 444 stacje paliwowe od irlandzkiej Topaz Energy Group. A w maju handlową część spółki A/S Dansk Shell. Rok wcześniej wydała 1,7 mld dol. na zakup od firmy Pantra sieci sklepów w USA.

Mogą Ci się również spodobać

Pełna moc turbiny gazowej PKN Orlen

Koncern zrealizował kolejny etap inwestycji związanej z uruchomieniem bloku gazowo-parowego w Płocku. W efekcie ...

PGE sfinalizowała megafuzję na rynku ciepłowniczym

Przejęcie aktywów energetycznych od francuskiego koncernu EDF kosztowało 4,27 mld zł. Polska Grupa Energetyczna ...

PGE ma uratować Kompanię Węglową

Resorty skarbu i energetyki uwzględniają też w planach dla górnictwa Energę i PGNiG. Firmy ...

Ukraina: ciepło drożeje o 90 procent

Po radykalnej podwyżce ceny gazu, teraz kolejny szok dla nieprzyzwyczajających do oszczędzania energii, ukraińskich ...

Gazprom wychodzi z Estonii

Po Litwie i Łotwie Gazprom opuszcza też Estonię. Rosjanie wycofają się z akcjonariatu estońskiego ...

Greenpeace: Polskie lobby węglowe straciło ważnego sojusznika

Klamka zapadła: Niemcy ogłosili, że odchodzą od węgla. Powinni jednak zdecydowanie przyspieszyć ten proces. ...