Inwestycja Orlenu później i drożej

Kompleks olefin będzie kosztował kilka miliardów złotych więcej i powstanie ponad rok później, niż planowano.

Publikacja: 08.06.2021 08:40

Inwestycja Orlenu później i drożej

Foto: materiały prasowe

Inwestycja Orlenu dotycząca budowy Kompleksu Olefin III w Płocku będzie znacznie droższa, niż pierwotnie planowano. Jej koszt szacowany jest na 13,5 mld zł, podczas gdy w ogłoszonym trzy lata temu programie rozwoju petrochemii koszt czterech projektów petrochemicznych (w tym olefin) określono na ok. 8,3 mld zł.

Orlen przekonuje, że obecna wartość inwestycji została określona w sposób rynkowy i w sposób zakładający maksymalizację wartości dla koncernu przy aktualnych uwarunkowaniach. W 2018 r. zakładano jedynie rozbudowę już istniejącego kompleksu olefin, w różnej skali, oraz w oparciu o różne technologie i wsady. „Dodatkowo, wraz z określeniem optymalnej technologii, dopiero na kolejnych etapach planowania projektu możliwe było ustalenie najkorzystniejszych rozwiązań w zakresie budowy nowych oraz rozbudowy istniejących instalacji pochodnych, a także niezbędnej infrastruktury” – tłumaczy biuro prasowe Orlenu. Wpływ na koszty ma też budowa nowego tzw. krakera parowego i instalacji pochodnych oraz wyłączenie najstarszych urządzeń.

Wiele instalacji

Dzięki temu w przyszłości koncern będzie mógł osiągać istotne oszczędności w zakresie inwestycji odtworzeniowych, które byłyby konieczne do poczynienia w kolejnych latach w przypadku aktywów mających już częściowo ponad 40 lat. Dodatkowo zastąpienie starych instalacji nowymi zwiększa efektywność i konkurencyjność grupy na rynku.

Na Kompleks Olefin III, poza krakerem parowym, będą składały się instalacje: tlenku etylenu i glikoli, eteru etylowo tert-butylowego (ETBE), uwodornienia benzyny popirolitycznej (PGH) i węzła styrenu. Powstanie też elektrociepłownia i infrastruktura energetyczna. Realizacja tych projektów pozwoli z kolei na dalszy rozwój koncernu w kierunku produkcji pochodnych etylenu, propylenu i benzenu.

Nowe instalacje będą mogły przetwarzać różne półprodukty powstałe z przerobu ropy. Jakie konkretnie, będzie uzależnione od dostępności i cen poszczególnych surowców. Orlen szacuje, że będzie ich potrzebował ok. 1 mln ton. Większość zapewnią rafinerie z grupy, ale część trzeba będzie pozyskać z zewnątrz. Istotną rolę może tu odegrać rafineria Lotosu. Chodzi zwłaszcza o dostawy benzyny surowej (nafty). W 2020 r. Lotos sprzedał jej na rynku 574 tys. ton.

Konieczne wsparcie

Według Orlenu Kompleks Olefin III to największy europejski projekt petrochemiczny w ostatnich 20 latach. Jego ogromna skala oznacza, że inwestycja nie zostanie zrealizowana do końca 2023 r., tak jak pierwotnie planowano. Teraz jest mowa o zakończeniu budowy w 2024 r. i rozpoczęciu produkcji w 2025 r.

Nie można też wykluczyć dalszych opóźnień. Przede wszystkim Orlen nie ma jeszcze podpisanej finalnej umowy z generalnym wykonawcą, a jedynie porozumienie o współpracy z Hyundai i Tecnicas Reunidas. „Obecnie finalizowane są zapisy ostatecznej umowy z tymi firmami na realizację inwestycji w zakresie podstawowych instalacji” – podaje Orlen. Kiedy może dojść do podpisania kontraktu, nie precyzuje. Druga sprawa to wsparcie finansowe. Koncern złożył wniosek o maksymalne dofinansowanie projektu z „Programu wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki polskiej na lata 2011–2030”. Jaka konkretnie to kwota, też nie podaje, ale zaznacza, że zgody zarządu i rady spółki na budowę zostały wydane w oparciu o kalkulacje uwzględniające otrzymanie tego wsparcia.

Inwestycja Orlenu dotycząca budowy Kompleksu Olefin III w Płocku będzie znacznie droższa, niż pierwotnie planowano. Jej koszt szacowany jest na 13,5 mld zł, podczas gdy w ogłoszonym trzy lata temu programie rozwoju petrochemii koszt czterech projektów petrochemicznych (w tym olefin) określono na ok. 8,3 mld zł.

Orlen przekonuje, że obecna wartość inwestycji została określona w sposób rynkowy i w sposób zakładający maksymalizację wartości dla koncernu przy aktualnych uwarunkowaniach. W 2018 r. zakładano jedynie rozbudowę już istniejącego kompleksu olefin, w różnej skali, oraz w oparciu o różne technologie i wsady. „Dodatkowo, wraz z określeniem optymalnej technologii, dopiero na kolejnych etapach planowania projektu możliwe było ustalenie najkorzystniejszych rozwiązań w zakresie budowy nowych oraz rozbudowy istniejących instalacji pochodnych, a także niezbędnej infrastruktury” – tłumaczy biuro prasowe Orlenu. Wpływ na koszty ma też budowa nowego tzw. krakera parowego i instalacji pochodnych oraz wyłączenie najstarszych urządzeń.

Surowce i Paliwa
Nowy zarząd Orlenu rodzi się w bólach
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Surowce i Paliwa
Wymiana władz w firmach grupy Azoty nabiera tempa
Surowce i Paliwa
Posłanka KO: prokuratura wszczęła śledztwo w sprawie zarobków w Orlenie
Surowce i Paliwa
Kim jest Ireneusz Fąfara, nowy prezes Orlenu?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Surowce i Paliwa
Orlen ma nowego prezesa. Zmiany w zarządzie grupy