Wzrośnie moc gazoportu

W świnoujskim terminalu LNG powstaną dwa dodatkowe regazyfikatory. Dzięki temu będziemy mogli importować drogą morską o połowę więcej błękitnego paliwa niż obecnie.

Publikacja: 24.02.2020 13:09

Wzrośnie moc gazoportu

Foto: energia.rp.pl

Polskie LNG, spółka zależna od Gaz-Systemu, do której należy terminal LNG w Świnoujściu, podpisała umowę na rozbudowę tego obiektu. Kontrakt przewiduje wzbogacenie istniejącej instalacji regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego o dodatkowe tzw. regazyfikatory SCV (ang. Submerged Combustion Vaporiser). Dzięki temu zostaną zwiększone moce gazoportu o 50 proc., czyli do 7,5 mld m sześc. błękitnego paliwa rocznie.

CZYTAJ TAKŻE: Stępień: Terminal LNG ożywił rynek

Umowa obejmuje zaprojektowanie instalacji i montaż regazyfikatorów oraz pomp kriogenicznych. W konsekwencji dojdzie do rozszerzenie funkcjonalności i zdolności technicznych terminalu. Kluczowe urządzenia zamówiono jeszcze w październiku ubiegłego roku. Wykonawcą projektu zostało konsorcjum firm Porr i TGE. Wartości umowy nie podano.

""

Terminal LNG w Świnoujściu

energia.rp.pl

Piotr Naimski, pełnomocnik rządu do spraw strategicznej infrastruktury energetycznej przekonuje, że rozbudowa gazoportu jest ważnym elementem uniezależniania się Polski od dostaw z kierunku wschodniego. – Dzięki tej inwestycji zwiększamy poziom bezpieczeństwa energetycznego naszego kraju – mówi cytowany w komunikacie prasowym Naimski. Z kolei Tomasz Stępień, prezes Polskiego LNG i Gaz-Systemu zauważa, że firma zawarła już wszystkie kontrakty dotyczące pierwszego etapu rozbudowy terminalu i wchodzi w fazę wykonawczą inwestycji. – Zgodnie z harmonogramem ten etap planujemy zrealizować do końca 2021 r. – informuje Stępień.

Cały program rozbudowy świnoujskiego terminalu składa się czterech elementów: zwiększenia mocy regazyfikacyjnych, budowy drugiego nadbrzeża, trzeciego zbiornika LNG oraz bocznicy kolejowej na cysterny i kontenery ISO. Terminal docelową przepustowość powinien osiągnąć w 2021 r. Z kolei budowa trzeciego zbiornika i instalacji przeładunkowych mają zostać ukończone w II kwartale 2023 r.

CZYTAJ TAKŻE: Woźniak: Amerykańskie LNG jest 20 proc. tańsze od rosyjskiego gazu

Polskie LNG może ubiegać się o zwrot nakładów na rozbudowę gazoportu w wysokości do 553 mln zł (128 mln euro). Tym samym dofinansowanie może sięgnąć 2/3 planowanych wydatków. Polskie LNG rok temu szacowało, że cała inwestycja będzie kosztować 800-900 mln zł.

Polskie LNG, spółka zależna od Gaz-Systemu, do której należy terminal LNG w Świnoujściu, podpisała umowę na rozbudowę tego obiektu. Kontrakt przewiduje wzbogacenie istniejącej instalacji regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego o dodatkowe tzw. regazyfikatory SCV (ang. Submerged Combustion Vaporiser). Dzięki temu zostaną zwiększone moce gazoportu o 50 proc., czyli do 7,5 mld m sześc. błękitnego paliwa rocznie.

CZYTAJ TAKŻE: Stępień: Terminal LNG ożywił rynek

Surowce i Paliwa
Nowy zarząd Orlenu rodzi się w bólach
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Surowce i Paliwa
Wymiana władz w firmach grupy Azoty nabiera tempa
Surowce i Paliwa
Posłanka KO: prokuratura wszczęła śledztwo w sprawie zarobków w Orlenie
Surowce i Paliwa
Kim jest Ireneusz Fąfara, nowy prezes Orlenu?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Surowce i Paliwa
Orlen ma nowego prezesa. Zmiany w zarządzie grupy