Tankowiec z ropą z Iranu, pięć miesięcy błądził po morzach

Statek z mazutem z objętego sankcjami USA Iranu wyładował paliwo w terminalu w pobliżu milionowego chińskiego miasta-portu Zhoushan na wschodzie kraju. Ominięcie sankcji USA zabrało statkowi blisko pięć miesięcy.

Publikacja: 20.05.2019 05:56

Tankowiec z ropą z Iranu, pięć miesięcy błądził po morzach

Foto: Oil tanker/Bloomberg

Zawinięcie tankowca do terminalu pokazał system Refinitiv Eikon, informuje agencja Reuters. Źródło agencji w terminalu Zhoushan Junrun Petroleum Transfer potwierdziło wyładowanie 130 tysięcy ton irańskiego mazutu z tankowca Marshal Z, kończąc tym samym ponad czteromiesięczny przewóz objętego sankcjami surowca. Inne źródło twierdzi natomiast, że nie może to być surowiec z Iranu, bo terminal nie przyjmuje takowego od co najmniej czterech lat.

CZYTAJ TAKŻE:Nikt nie kupi ropy z Iranu, surowiec drożeje

Reuters obserwował jednak ruchy statku od stycznia, wykorzystując systemy satelitarne. Wyjątkiem były dni, kiedy statek znajdował się daleko na morzu poza strefą kontroli satelitów. W styczniu Marshal Z przyjął mazut od drugiego tankowca u brzegów ZEA. Następnie przepompował na inny tankowiec- Lybia, niedaleko od malezyjskiej Malakki. Jednak potencjalni kupcy trzymali się z daleka od trefnej partii, ze względu na sankcje USA (wyłączenie spod sankci na pół roku ośmiu krajów w tym Chin, nie obejmowało produktów naftowych takich jak mazut-red).

""

An Iranian national flag flies above the new Phase 3 facility at the Persian Gulf Star Co. (PGSPC) gas condensate refinery in Bandar Abbas, Iran/Bloomberg

Foto: energia.rp.pl

Marshal Z z powrotem otrzymał mazut z tankowca Lybia i stanął na kotwicy u brzegów Singapuru i Malezji. W marcu statek pływał po tamtejszych wodach, następnie skierował się do Hongkongu, skąd dotarł do wschodnich brzegów Chin. Cała operacja zajęła blisko pięć miesięcy. Firma Jinurun, do której należy terminal, sama jest własnością Herun Group. W swoim portfelu ma usługi przechowania paliw w składzie celnym, to znaczy, że taki surowiec nie przechodzi przez cło i oficjalnego wwiezienia do Chin.

CZYTAJ TAKŻEAmerykanie wyrzucają kupców ropy z Iranu

Zgodnie z danymi z satelitów zanurzenie statku pozostawało takie samo, aż do przybycia do terminalu w Chinach. A to oznacza, że tankowiec nie był rozładowywany. Po rozładowaniu zanurzenie podniosło się z 15,9 m do 9 m. Statek skierował się do Singapuru. Ma tam przybyć 21 maja. Reuters nie udało się ustalić ani kupującego, ani właściciela tankowca (statki transportujące ropę i produkty naftowe Iranu też są objęte sankcjami). Według dokumentów brokera ze stycznia, tankowiec został sprzedany nieznanemu kupcowi w celu wykorzystania jako pływający magazyn.

Zawinięcie tankowca do terminalu pokazał system Refinitiv Eikon, informuje agencja Reuters. Źródło agencji w terminalu Zhoushan Junrun Petroleum Transfer potwierdziło wyładowanie 130 tysięcy ton irańskiego mazutu z tankowca Marshal Z, kończąc tym samym ponad czteromiesięczny przewóz objętego sankcjami surowca. Inne źródło twierdzi natomiast, że nie może to być surowiec z Iranu, bo terminal nie przyjmuje takowego od co najmniej czterech lat.

Pozostało 81% artykułu
Surowce i Paliwa
Ślimaczą się prace na największym złożu metali ziem rzadkich Rosji. Putin wściekły
Surowce i Paliwa
Ekolodzy protestują przeciwko kopalni litu. „Nie można uratować niszcząc bioróżnorodność”
Surowce i Paliwa
Kończy się czas na przyjęcie nowych norm jakości węgla. Zależy od tego 9 mld euro
Surowce i Paliwa
Załamanie produkcji stali, żeliwa i rur w Rosji. Huty oligarchów tracą zyskowne rynki
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Surowce i Paliwa
Orlen podpisał umowę kredytową o wartości 2 mld euro