Rurociąg zawieszony w próżni

Rząd powinien dbać o bezpieczeństwo energetyczne, a temu służy projekt, który realizuje Sarmatia. Nasz rurociąg jest opłacalny – mówi Sergiy Skrypka, szef spółki Sarmatia, gość programu Michała Niewiadomskiego.

Projekt rurociągu Odessa-Brody-Płock cały czas jest w sferze planów. Sarmatia od lat pracuje nad tym, aby projekt się urzeczywistnił. Na razie nie widać dużego zainteresowania tym projektem ze strony rządu RP.

– Dywersyfikacja jest na porządku dziennym rządu. Widać, to chociażby w strategii związanej z rozwojem infrastruktury służącej do przesyłu ropy naftowej. Nasz projekt do tej strategi na razie nie trafił. Nie mam jednak wątpliwości, że Polska idzie w kierunku dywersyfikacji zarówno dostaw ropy naftowej i gazu – mówił Skrypka.

Podkreślił, że prezes zarządu spółki jak Orlen czy Lotos musi dbać o zyski i rentowność. – W tej sytuacji koncentruje się na tym, żeby pozyskać najtańszy surowiec bez dodatkowych kosztów i brania dodatkowych zobowiązań. To państwo powinno dbać, żeby produktów ropopochodnych w kraju nigdy nie zabrakło – tłumaczył gość.

Zaznaczył, że nie uda się zrealizować tego projektu bez wyraźnego wsparcia ze strony rządowej. – Rząd powinien dbać o bezpieczeństwo energetyczne, a temu służy projekt, który realizuje Sarmatia – mówił Skrypka.

– Warto podkreślić, że projekt jest opłacalny. Potwierdza to aktualizacja studium wykonalności. Proponowana przez nas trasa jest najtańsza i najkrótsza dla dostaw ropy kaspijskiej do tej części Europy. Tę ropę można przerabiać w rafineriach polskich i niemieckich z zyskiem. Projekt może być opłacalny bez unijnego dofinansowania. Inwestycja jest długa i kosztowna, ale zwróci się z zyskiem w przeciągu 25 lat – dodał.

Gość zauważył, że ceny ropy naftowej nie przekładają się bezpośrednio na koszty budowy rurociągu. – Jednak wyższa cena ropy naftowej wpływa na koszty związane z frachtem tankowców, które są największą konkurencją dla rury. Tym samym wyższe ceny ropy wpływają na opłacalność projektu – ocenił.

Ropociąg Odessa-Brody jest wpisany na europejską listę fundamentalnie ważnych projektów infrastrukturalnych (Projects of Common Interest).

– W przypadku UE mamy dualizm podejścia. Ropociąg jest na liście PCI i liście projektów priorytetowych Europejskiej Wspólnoty Energetycznej. Pod względem wsparcia politycznego Unia deklaruje się jako struktura, która wspiera ten projekt. Jednak nie daje pieniędzy na realizację projektów związanych z transportem ropy naftowej – zauważył Skrypka.

Udziałowcami spółki Sarmatia są paliwowe spółki z Azerbejdżanu, Gruzji, Ukrainy, Polski i Litwy.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Ukraina: MFW chce droższego gazu

Władze w Kijowie do końca roku spodziewają się piątej transzy kredytu MFW. Ale fundusz ...

URE: Potrzebne wyższe obligo na energię

Urząd Regulacji Energetyki chce wyższego obowiązku sprzedaży energii przez giełdę. Od stycznia wzrosło ono ...

„Przyjaźń” będzie czysta dopiero na początku czerwca

Odsuwa się w czasie przywrócenie transportu jakościowej ropy rurociągiem „Przyjaźń”.  Dla chętnych na zanieczyszczony surowiec, ...

Mali wiatrowi gracze są skazani na wymarcie

W najlepszym wypadku, to co powstanie na Bałtyku z trudem zastąpi, to co jest ...

Drogi prąd i import biją w huty

Konkurencyjność hut w Polsce jest podwójnie nadwerężona. Po pierwsze, kosztami polityki klimatycznej, po drugie ...

PGE zaczyna konsolidować swoje zielone aktywa

Dzięki stworzeniu linii biznesowej zarządzającej obszarem odnawialnych źródeł największa grupa zaoszczędzi ponad 50 mln ...