Przychody w okresie styczeń-wrzesień tego roku kształtowały się zaś na poziomie prawie 7,4 mld zł, co oznacza spadek o 7,3 proc.
W tym okresie Energa wyprodukowała ponad 2,7 TWh energii, czyli o 14,4 proc. mniej niż w trzech kwartałach ub.r. Sprzedaż wyniosła 17,4 TWh, co oznacza zmniejszenie o 7,3 proc. Z kolei dystrybucja poprawiła się o 1,6 proc., do ok. 16,3 TWh.
Segment dystrybucji w III kwartale 2016 roku wypracował 89 proc. EBITDA całej grupy (81 proc. w III kw. 2015 r). Przychody były niższe od analogicznego okresu roku ubiegłego o 4 proc. Jak wyjaśnia grupa na spadek poziomu przychodów wpłynął przede wszystkim spadek wolumenu dystrybuowanej energii elektrycznej (o blisko 2 proc.). EBITDA utrzymała się na poziomie zbliżonym do roku poprzedniego i wyniosła 390 mln zł (spadek o około 3 proc.). Jak podkreśla Energa istotny wpływ na ukształtowanie się wyniku operacyjnego miał także niższy poziom wolumenu strat sieciowych, przekładający się na wzrosty marży oraz wzrost odpisu na należnościach handlowych.
Z kolei EBITDA segmentu wytwarzanie wyniosła w trzecim kwartale 27 mln zł i była o 40 mln zł niższa niż rok wcześniej. Według Energii, to w głównej mierze efekt spadku przychodów ze sprzedaży energii elektrycznej oraz praw majątkowych, które zostały częściowo skompensowane niższym kosztem zużycia paliw. Spadek przychodów ze sprzedaży energii grupa tłumaczy dwoma głównymi czynnikami: niższymi cenami energii z Elektrowni Ostrołęka oraz spadkiem produkcji energii z farm wiatrowych (o 17 proc.) i elektrowni konwencjonalnych (o 2 proc.). Spadki przychodów zostały częściowo skompensowane wyższą produkcją ze źródeł wodnych (o 39 proc.).
Segment sprzedaży wypracował w III kwartale 36 mln zł EBITDA wobec 49 mln zł rok wcześniej. Przychody wyniosły 1,35 mld zł, co oznacza, że ich poziom zwiększył się o 32 mln zł (o 2 proc.), w porównaniu z III kwartałem 2015 roku. Według Energi jest to głównie efekt wyższego o 21 proc. wolumenu sprzedaży energii na rynku detalicznym. Pomimo wzrostu wolumenu, marża na sprzedaży energii elektrycznej - kluczowy element budujący wynik segmentu - spadła kwartał do kwartału o 11 mln zł. Jest to efekt uzyskania niższej marży jednostkowej oraz mniej korzystnej struktury sprzedaży według grup taryfowych.