Comiesięczne rachunki Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad za prąd są liczone w setkach tysięcy złotych. Płaci m.in. za oświetlenie dróg ekspresowych i autostrad. – Oświetlenie 40 km drogi ekspresowej nr 3 to koszt ok. 30 tys. zł miesięcznie, za obwodnicę Chojnic płacimy ok. 28 tys. zł miesięcznie – wylicza Andrzej Maciejewski, zastępca generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad. Oświetlenie węzłów trasy S7 z Białobrzegów do Jedlińska to koszt ok. 22 tys. zł miesięcznie.
– Chcemy zmniejszyć koszty. Analizujemy, czy możliwe jest wypowiedzenie obecnie obowiązującej umowy i przetarg na dostawcę energii – mówi Lech Witecki, szef Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Przy zmianie operatora przedsiębiorstwom i urzędom udaje się obniżyć cenę o ok. 5 – 10 proc. Ale czy tak będzie w przypadku zakupów Generalnej Dyrekcji, nie jest przesądzone. – Czasem już sama zapowiedź firmy, że chce zmienić dostawcę, powoduje, iż dotychczasowy proponuje korzystniejsze warunki – mówi „Rz” Henryk Kaliś z Forum Odbiorców Energii. – Dlatego warto to robić.
Nad zamianą dostawcy prądu zastanawiały się też m.in. władze PKP SA i PKP PLK, którym prąd dostarcza PKP Energetyka. – Robiliśmy porównanie cen w innych firmach, jednak okazało się, że ceny u pozostałych dostawców były wyższe, chociażby za przesył – mówi Łukasz Kurpiewski, rzecznik PKP SA. Spółka matka kolejowej grupy miesięcznie za prąd płaci ok. 20 tys. zł. Znacznie wyższe rachunki ma PKP Polskie Linie Kolejowe. W 2009 roku wyniosły one 139,1 mln zł.
– Dokonujemy okresowych ocen opłacalności umowy – mówi Krzysztof Łańcucki, rzecznik PKP PLK.