MAE radzi jak palić mniej

Kazunori Kojima, ekspert Międzynarodowej Agencji Energetycznej, dostał zadanie zbadania, na ile gadżety montowane w autach mogą zmniejszyć zużycie paliwa.

Aktualizacja: 06.08.2013 09:33 Publikacja: 06.08.2013 01:12

MAE radzi jak palić mniej

Foto: Bloomberg

Wyniki jego testów? Producenci nie oszukują kierowców. Małe technologiczne triki są w stanie zdecydowanie zmniejszyć nasze rachunki przy dystrybutorach.

MAE zajmuje się nie tylko prognozami i analizami rynków energetycznych i surowcowych. Od pięciu lat regularnie przygotowuje rekomendacje dla rządów, wskazując, co powinno się zrobić, by oszczędzać energię – od budownictwa przez sprzęt AGD, oświetlenie po transport. To właśnie tym ostatnim zagadnieniem zajmował się Kazunori Koijima.

A oto instalowane w autach najpopularniejsze gadżety, które ocenił najwyżej:

1. Wskaźnik zmiany biegów znajdujący się w autach ze skrzynią manualną. Pokazuje, kiedy zmienić bieg, aby zużycie paliwa było jak najmniejsze.

2. Wskaźnik bieżącego zużycia paliwa. Informuje kierowcę, jaki styl jazdy jest najbardziej ekonomiczny.

3. Ekolampka, której świecenie jest dla kierowcy sygnałem, że  prowadzi auto, zużywając możliwie najmniej paliwa. Chodzi głównie o spokojne przyspieszanie oraz jazdę ze stałą prędkością.

4. Tempomat, który powoduje, że auto porusza się na dłuższych odcinkach ze stałą prędkością.

Zdaniem analityków MAE, dzięki ekojeździe samochodem można zaoszczędzić nawet 10 proc. paliwa. Jeśli dodatkowo auto jest wyposażone w opony zmniejszające zużycie paliwa, oszczędności mogą być jeszcze większe. Zaś zmniejszenie rachunku o ok. 30 zł na jednym baku jest nie do pogardzenia.

MAE podkreśla w swojej analizie, że takie gadżety nie rozpraszają kierowcy, ponieważ są montowane na desce rozdzielczej bądź przy kierownicy (najczęściej tempomat) i są bardzo łatwe do uruchomienia.

Wbrew pozorom nie są także drogie. Najczęściej ich cena jest wkalkulowana z góry w kwotę, jaką zapłacimy za auto. Np. w Japonii ponad 70 proc. kupowanych aut ma fabrycznie zamontowany taki pakiet oszczędnościowy. W Unii Europejskiej ten pakiet jest obowiązkowo montowany w każdym aucie sprzedanym od 2009 roku.

Energetyka
Bezpieczeństwo energetyczne w dobie transformacji. Debata na EKG
Energetyka
Rząd znalazł sposób, aby odratować Rafako. Są inwestorzy
Energetyka
Jak dostać dofinansowanie do fotowoltaiki? W tych programach nabór wniosków trwa
Energetyka
Co trzecia gmina chce uczestniczyć w programie „Czyste Powietrze”
Energetyka
Polska znów więcej eksportuje prądu niż importuje. W wietrze duży spadek produkcji
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem