Przykładowo, zgodnie ze strategią PGE chce co roku łożyć na badania i rozwój przynajmniej 1,5 proc. zysku netto. Zainicjowano też projekty z partnerami, m.in. TFI PZU, Gaz-Systemem przy innowacyjnym projekcie Power-to-gas, czy ostatnio z Instytutem Transportu Samochodowego, którego namacalnym efektem ma być budowa w Warszawie oraz Poznaniu demonstracyjnych stacji tankowania wodoru dla samochodów osobowych i autobusów.
Z kolei Enea powołała fundusz venture capital Enea Innovation, który ma inwestować w nowatorskie rozwiązania znajdujące się na wczesnym etapie rozwoju. Jego budżet to 50 mln zł, a na każdy projekt może pójść do 5 mln zł.
– Firmy energetyczne dostrzegają szansę na rozwój przez realizację prac B+R. Z jednej strony pomagają im one w zwiększeniu konkurencyjności na coraz trudniejszym rynku lokalnym i międzynarodowym, a z drugiej pozwalają na dostosowanie się – dzięki innowacyjnym rozwiązaniom – do coraz ambitniejszej polityki środowiskowej Unii Europejskiej – tłumaczy Dorota Dębińska-Pokorska, dyrektor grupy energetycznej PwC.
Podkreśla jednak, że udział nakładów sektora w Polsce w ogólnych wydatkach na prace B+R wynosi ok. 3,5 proc. – mniej niż w branży IT, a więcej niż w farmaceutyce.
Przy czym nasza energetyka dopiero od niedawna stawia na innowacje. Na Zachodzie podobne projekty toczą się od lat, a firmy wykładają na nie dużo większe środki. Jak wskazuje ekspertka PwC, przykładowo francuski EDF w tym roku wyda na obszar B+R ok 650 mln euro, a niemiecki potentat RWE co roku przeznacza na to ponad 200 mln euro. Gros środków firmy przeznaczają na badania w obszarze odnawialnych źródeł. – Niemiecki E.ON obrał inny kierunek. Dość szybko zorientował się, że by pozostać konkurencyjnym, nie wystarczy już sprzedawać energię. Na efekty nie trzeba było długo czekać, czego dowodem jest niedawno podpisana umowa pomiędzy E.ON, ABB oraz spółką z branży technologicznej Ericsson – dodaje Dębińska-Pokorska.
Przedsiębiorstwa stawiają na Badania i rozwój
Z raportu przygotowanego przez firmę doradczą PwC i Narodowe Centrum Badań i Rozwoju wynika, że aż 80 proc. polskich przedsiębiorców zamierza zwiększyć w najbliższym czasie inwestycje na prace badawczo-rozwojowe. Rośnie też udział przychodów generowanych dzięki B+R w całkowitych obrotach rodzimych firm – w 2014 roku wyniósł on średnio 16 proc. Co więcej, w ubiegłym roku aż 41 proc. nowych produktów, które pojawiły się na rynku, było efektem prac badawczo-rozwojowych. Te same trendy zaczynają też wkraczać do energetyki.