Taki sam okres czasu na złożenie uwag mają także inne ministerstwa i urzędy centralne. Resort klimatu i środowiska, zgodnie z ustawą z 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym przygotowało wzór wniosku o jego wypłatę. Dodatek przysługuje osobie w gospodarstwie domowym, w przypadku, gdy głównym źródłem ogrzewania gospodarstwa domowego jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe, zasilane paliwami stałymi, wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków.
Czytaj więcej
Węgla z importu i krajowych kopalń będzie więcej, podobnie jak nowych dodatków osłonowych. Mają one pojawić się we wrześniu. Już teraz to koszt około 35 mld zł – mówi Anna Moskwa, minister klimatu i środowiska.
Jak złożyć wniosek?
Wniosek o wypłatę dodatku węglowego składa się w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej ten wniosek. W ustawie wskazano, że wójt, burmistrz, prezydent miasta dokonuje weryfikacji wniosku o wypłatę dodatku węglowego, w szczególności w zakresie zgłoszenia lub wpisania głównego źródła ogrzewania w centralnej ewidencji emisyjności budynków.
– W konsekwencji, w celu zapewnienia sprawności procesu weryfikacji wniosków i wypłacania dodatków przez gminy ustawodawca uznał, że zasadne jest wprowadzenie jednolitego wzoru wniosku. Wniosek ten powinien zwierać przy tym wszystkie dane i informacje niezbędne gminie do dokonania jego weryfikacji, zgodnie z przywołanymi kryteriami ustawowymi – czytamy w projekcie rozporządzeniu.