Ostatnie dwa lata dla właścicieli stacji paliw działających w Polsce były wyjątkowo udane. – To głównie rezultat systematycznie rozwijanej palety oferowanych usług i produktów oraz niskich cen paliw. W efekcie ten rok pod względem uzyskiwanych wyników powinien być dla branży rekordowy – mówi Kamil Kliszcz, analityk DM mBanku. Jego zdaniem o tym, czy kolejne kwartały będą równie udane, zdecydują kursy ropy i dolara. Jeśli będą wysokie, to ceny paliw pójdą do góry. To z kolei może ograniczyć popyt i wysokość uzyskiwanych marż.
Krzysztof Pado, analityk DM BDM, twierdzi, że rynek pod względem liczby stacji jest już nasycony. Więcej będzie ich jedynie przy drogach szybkiego ruchu. – Co do zasady rynek stacji paliw będzie rósł głównie poprzez rozwój oferty i wzrost sprzedaży w istniejących obiektach – uważa Pado.
Obserwując trendy
O zrównoważonym rozwoju w detalu mówi PKN Orlen, który od wielu lat dysponuje największa siecią stacji w Polsce. Należy tu do niego co czwarty tego typu obiekt. Koncern zamierza pracować nad rozwojem sieci, aby utrzymać pozycję lidera zarówno w sprzedaży paliw, jak i pod względem oferowanych usług.
– Zgodnie z założeniami wdrażane w segmencie detalicznym plany inwestycyjne muszą nadal przekładać się na funkcjonalność stacji benzynowych, tak żeby w pełni odpowiadać na potrzeby naszych klientów – informuje biuro prasowe PKN Orlen. Z tego powodu grupa cały czas monitoruje m.in. rozwój nowych technologii i obserwuje najlepsze na rynku rozwiązania. Spółka na razie nie chce zdradzać swoich planów. Zapowiada, że odpowiednie informacje przekaże podczas prezentowania strategii koncernu na lata 2017– 2021, co nastąpi jeszcze w tym roku.
Zatankować i dobrze zjeść
Trzecią co do wielkości siecią stacji w Polsce dysponuje Grupa Lotos. W jej skład wchodzi dziś około 480 obiektów. Koncern przekonuje, że rozwój sieci jest dla niego ciągle ważny. – Z uwagi na stopniowe nasycanie krajowego rynku stacji paliw rozwój sieci w 2016 r. nie był już tak dynamiczny jak w ubiegłych latach – mówi Krzysztof Kopeć, starszy specjalista biura komunikacji Grupy Lotos.