Akademik Czerski zaczyna układanie Nord Stream 2

Po raz pierwszy rosyjski statek Akademik Czerski dołączył do układania gazociągu Nord Stream 2. Przygotowywany był do tego przez rok. Na miejsce pracy towarzyszyły mu rosyjskie jednostki wojenne.

Publikacja: 27.04.2021 18:55

Akademik Czerski zaczyna układanie Nord Stream 2

Foto: Bloomberg

„Po pomyślnym przejściu prób morskich statek Akademik Czerski rozpoczął dzisiaj (27 kwietnia) układanie rur w wyłącznej strefie ekonomicznej Danii. Barka Fortuna kontynuuje układanie. Wszystkie prace prowadzone są zgodnie z uzyskanymi pozwoleniami – poinformowało biuro prasowe Nord Stream 2 AG, gazetę RBK.

W grudniu 2019 r w związku z sankcjami USA wobec wykonawców gazociągu, szwajcarska firma Allseas wycofała z projektu swoje statki do układania rur. W tej sytuacji jedyną jednostką rosyjską z nowoczesnym dynamicznym (bezkotwicowym) systemem pozycjonowania był Akademik Czerski.

W lutym 2020 roku wypłynął w rejs i na początku maja dotarł w asyście rosyjskich okrętów wojennych do niemieckiego portu Mukran, gdzie znajduje się terminal logistyczny projektu budowy Nord Stream 2.

""

Adobe Stock

energia.rp.pl

Potem popłynął do Kaliningradu, gdzie był przygotowywany do pracy przy układaniu rur Nord Steram 2. Zwykle przygotowanie specjalistycznej jednostki pod parametry konkretnego gazociągu zabiera rok-dwa lata. W międzyczasie jednostka zmieniła też właściciela, w czym udział miały nowe sankcje amerykańskie wobec firm biorących udział w budowie gazociągu. Do początku 2020 roku Akademik Czerski należał do Gazpromu i zarządzał operacyjnie jego spółką zależną Gazprom Flot.

Właścicielem statku od kwietnia 2020 roku jest Samara Heat and Power Property Fund (STIF), który został wyłączony z grupy Gazprom w II kwartale 2020 roku. Obecni akcjonariusze STIF są nieznani. W 2020 roku STIF zakupił sprzęt dla Akademika Czerskiego, w tym sterownik kierujący pracą sprzętu spawalniczego, spawarkę, agregat itp.

Po ponad rocznej przerwie w budowie Nord Stream 2 prace przy gazociągu podjęła barka kotwiczna Fortuna. I ta jednostka dwukrotnie zmieniała właściciela. Jak wynika z wpisu do Rosyjskiego Międzynarodowego Rejestru Statków (RMRS), właścicielem statku jest obecnie spółka KBT-Rus. Wcześniej właścicielem barki była firma Universal Transport Group LLC, która zakupiła statek od Hong Kong Strategic Mileage na początku października 2020 r.

""

Bloomberg

energia.rp.pl

Ostatnio w mediach pojawiły się informacje, że Fortuna przerwała prace przy gazociągu na tydzień. Według informacji zamieszczonych na stronie internetowej spółki, budowa gazociągu jest ukończona w 94 procentach; „pozostało jeszcze około 120 km na wodach Danii i nieco ponad 30 km na wodach Niemiec”.

„Po pomyślnym przejściu prób morskich statek Akademik Czerski rozpoczął dzisiaj (27 kwietnia) układanie rur w wyłącznej strefie ekonomicznej Danii. Barka Fortuna kontynuuje układanie. Wszystkie prace prowadzone są zgodnie z uzyskanymi pozwoleniami – poinformowało biuro prasowe Nord Stream 2 AG, gazetę RBK.

W grudniu 2019 r w związku z sankcjami USA wobec wykonawców gazociągu, szwajcarska firma Allseas wycofała z projektu swoje statki do układania rur. W tej sytuacji jedyną jednostką rosyjską z nowoczesnym dynamicznym (bezkotwicowym) systemem pozycjonowania był Akademik Czerski.

Surowce i Paliwa
Chiński sen Gazpromu. Rosja przyparta do muru
Surowce i Paliwa
Najbliższe dni będą bardzo ważne dla Azotów
Surowce i Paliwa
Hubert Kamola, prezes Grupy Azoty Puławy: Azoty chcą rosnąć szybciej niż rynek
Surowce i Paliwa
Popyt na ropę wzrośnie mimo transformacji
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Surowce i Paliwa
Te paliwa jeszcze długo będą potrzebne