Wodór to jeden z tych surowców, z którymi cały świat wiąże ogromne nadzieje. Zapewnia najczystsze i najwydajniejsze spalanie, w wyniku którego powstają tylko energia i woda. Tym samym doskonale wpisuje się w globalne trendy związane z walką o ochronę klimatu i środowiska. Z tego też powodu rozwój technologii związanych z produkcją, magazynowaniem, przesyłaniem i wykorzystywaniem wodoru na różne cele cieszy się coraz większym zainteresowaniem biznesu.
Wodór od wielu lat wykorzystywany jest m.in. przy przerobie ropy. – Obecnie PKN Orlen w Polsce produkuje 310 tys. ton wodoru rocznie, przede wszystkim na potrzeby własne. Wraz z uruchomieniem z końcem 2021 roku hubu w Trzebini moce wytwórcze zostaną nieznacznie zwiększone – informuje Joanna Zakrzewska, dyrektor biura komunikacji zewnętrznej spółki. Dodaje, że dzięki realizowanym inwestycjom koncern chce stać się w nadchodzących latach liderem w zakresie technologii wodorowych w Europie Środkowo-Wschodniej.
Realizacji tego celu służą m.in. inwestycje budowy hubów wodorowych w Trzebini (jest w trakcie budowy), Włocławku (pozyskano oferty, trwa wybór wykonawcy) i Płocku (rozpoczęto postępowanie na wybór wykonawcy). Koncern prowadzi też projekty związane z badaniami jakości tego surowca w Orlen Laboratorium i czeskim UniCRE. Kolejne przedsięwzięcie związane jest z przetwarzaniem odpadów komunalnych, w wyniku którego ma powstawać m.in. wodór. – Ponadto rozwijamy współpracę z samorządami w zakresie rozwoju transportu publicznego opartego na technologiach wodorowych. Podpisaliśmy osiem listów intencyjnych, a kolejne są w trakcie przygotowania – twierdzi Zakrzewska.
Orlen współpracuje też z producentami pojazdów z napędem wodorowym. Paliwo do tych aut musi być jednak dużo wyższej czystości niż obecnie produkowane i wykorzystywane w Polsce w produkcji rafineryjnej czy chemicznej. Koncern posiada dwie stacje, na których kierowcy mogą zatankować wodór. Obie znajdują się w Niemczech. W tym roku dwie kolejne mają postać w Czechach. – O terminie uruchomienia pierwszych stacji tankowania w Polsce poinformujemy po rozstrzygnięciu przetargów na ich budowę – podaje Zakrzewska.