MOL Group podwoił zyski na sprzedaży paliw

Zakupy stacji paliw od Orlenu w Polsce i od OMV w Słowenii były jedną z głównych przyczyn sukcesu w biznesie detalicznym. Łączy zarobek koncernu jednak spadł. Mimo to podniesiono prognozę zysku na 2023 r.

Publikacja: 10.11.2023 11:42

MOL Group podwoił zyski na sprzedaży paliw

Foto: AdobeStock

W III kwartale MOL Group wypracował prawie 7,27 mld USD skonsolidowanych przychodów, co oznaczało ich wzrost o 1,7 proc. w ujęciu rok do roku. Z kolei zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł 498 mln USD (zniżka o 24,2 proc.). Co ważniejsze kluczowy dla węgierskiego koncernu wskaźnik, czyli oczyszczony wynik CSS EBITDA sięgnął 976 mln USD i tym samym pogorszył się o 32,6 proc.

Koncern informuje, że spadek zysków jest m.in. konsekwencją działań niektórych rządów ustalających nowe daniny. Chodzi zwłaszcza o podatek od emisji wprowadzony na Węgrzech, a obowiązujący wstecznie od 1 stycznia 2023 r. W tym kontekście trzeba też zauważyć, że obowiązujące w niektórych państwach podatki od nadmiarowych zysków, nadal mocno odbijają się na wynikach grupy, gdyż po trzech kwartałach sięgają już 1,061 mld USD, czyli około połowy wyniku CSS EBITDA za ten okres.

Czytaj więcej

Węgry będą eksportować produkty naftowe z rosyjskiej ropy do Polski

Duży wpływ na wyniki w biznesach rafineryjno-petrochemicznym i wydobywczym cały czas mają czynniki rynkowe. W pierwszym z nich wprawdzie osiągano wyższe marże rafineryjne ale nie były one w stanie zrównoważyć zmniejszającej się różnicy w cenach ropy gatunków Brent i Ural oraz słabnących wyników na działalności petrochemicznej. Z kolei w biznesie wydobywczym spadła ilość pozyskiwanych surowców, co przy wysokich obciążeniach podatkowych istotnie ograniczyło zyski.

MOL Group wyjątkowo duże powody do zadowolenia może mieć za z działalności prowadzonej na rynku detalicznym. W tym obszarze podwoił zyski do czego w dużej mierze przyczyniały się przejęcia stacji paliw dokonane w Polsce (od Orlenu) i w Słowenii (od OMV). Rynki te, w samym III kwartale, dołożyły do rezultatów grupy łącznie 400 mln litrów sprzedanego paliwa. Do tego doszedł rosnący popyt i udział sprzedaży pozapaliwowej oraz sukces programu lojalnościowego, który zdobył 1 mln użytkowników na Węgrzech i ponad 0,7 mln w Polsce. Pomogło też zniesienie cen maksymalnych na paliwa obowiązujące wcześniej na niektórych rynkach.

Mimo że zyski MOL Group spadły, to zniżki okazały się mniejsze od szacowanych przez koncern. W efekcie podniósł on prognozę CSS EBITDA na cały ten rok do 2,8 mld USD z 2,5 mld USD oczekiwanych wcześniej. Po trzech kwartałach wynik ten wynosi 2,1 mld USD. „W ostatnim kwartale byliśmy w stanie łagodzić wpływ negatywnych czynników zewnętrznych dzięki poprawie marż rafineryjnych oraz zwiększonemu popytowi konsumentów na paliwa. Możemy dzięki temu podnieść naszą prognozę EBITDA na cały rok, ponieważ jesteśmy pewni naszego odpornego modelu biznesowego i naszej zdolności radzenia sobie z trudnymi warunkami zewnętrznymi czy możliwymi dalszymi interwencjami rządowymi” - mówi cytowany w komunikacie prasowym Zsolt Hernádi, prezes MOL Group.

W III kwartale MOL Group wypracował prawie 7,27 mld USD skonsolidowanych przychodów, co oznaczało ich wzrost o 1,7 proc. w ujęciu rok do roku. Z kolei zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł 498 mln USD (zniżka o 24,2 proc.). Co ważniejsze kluczowy dla węgierskiego koncernu wskaźnik, czyli oczyszczony wynik CSS EBITDA sięgnął 976 mln USD i tym samym pogorszył się o 32,6 proc.

Koncern informuje, że spadek zysków jest m.in. konsekwencją działań niektórych rządów ustalających nowe daniny. Chodzi zwłaszcza o podatek od emisji wprowadzony na Węgrzech, a obowiązujący wstecznie od 1 stycznia 2023 r. W tym kontekście trzeba też zauważyć, że obowiązujące w niektórych państwach podatki od nadmiarowych zysków, nadal mocno odbijają się na wynikach grupy, gdyż po trzech kwartałach sięgają już 1,061 mld USD, czyli około połowy wyniku CSS EBITDA za ten okres.

Paliwa
Różne wizje rozwoju rynku paliw alternatywnych
Paliwa
Prokuratura stawia zarzuty i chce aresztowania byłego prezesa Orlen Trading System
Paliwa
Nieprawidłowości w Orlenie spowodowały miliardowe straty
Paliwa
Daniel Obajtek: Dzisiejszy Orlen bardziej łupi Polaków. Paliwo powinno kosztować ok. 5,40-5,50 zł
Paliwa
Unimot liczy na poprawę w paliwach płynnych