PSE - operator sieci przesyłowej energii elektrycznej - opublikował i przekazał do konsultacji „Plan rozwoju w zakresie zaspokojenia obecnego i przyszłego zapotrzebowania na energię elektryczną na lata 2023-2032” (PRSP). Operator zakłada inwestycje ujęte w poprzednim planie (2021-2030) i kontynuowane w planie na lata 2023-2032 w wysokości 13,8 mld zł, a także nowe inwestycje w wysokości 13,3 mld zł. Przybyć ma np. ponad 4,3 tys. km torów linii najwyższych napięć 400 kV.
Biorąc pod uwagę istniejące źródła OZE, umowy przyłączeniowe i wydane warunki przyłączenia operator szacuje, że w ciągu następnych 10 lat może powstać 20 GW źródeł fotowoltaicznych - bez instalacji prosumenckich, ponad 14 GW w elektrowniach wiatrowych na lądzie, prawie 11 GW w elektrowniach wiatrowych na morzu. Oznacza to możliwość produkcji po 2030 r. ponad 100 TWh energii elektrycznej rocznie, co istotnie przekroczy 50 proc. zapotrzebowania na energię elektryczną netto w Polsce.
Operator planuje także budowę 600 km linii stałoprądowej (HVDC) z Wybrzeża na południe kraju. Celem tej inwestycji ma być umożliwienie przesłania wymaganych przez zlokalizowany na południu Polski przemysł energii wytworzonej w lądowych farmach wiatrowych i morskich źródłach wiatrowych zgromadzonych na północy. PSE wskazuje, że technologia HVDC pozwala na sterowanie przepływem energii, a linia będzie pozwalała na przeniesienie mocy z północy na południe kraju.
Istotną zmianą ma być propozycja budowy własnych zasobów produkcji energii, wykorzystywanych na potrzeby interwencyjne czy dla poprawy parametrów pracy systemu. PSE analizuje budowę źródła lub źródeł o łącznej mocy 500 MW, na gaz lub paliwa płynne, a także budowę magazynu bateryjnego energii o porównywalnej mocy, o pojemności pozwalającej na 8-godzinną pracę z mocą osiągalną. To o tyle ciekawa propozycja, że zgodnie z prawem europejskim operator infrastruktury nie może posiadać żadnej własnej instalacji służącej do produkcji energii elektrycznej.
Kolejnym przedsięwzięciem ma być wyprowadzenie mocy z elektrowni jądrowej, której wstępna lokalizacja znajduje się również na Wybrzeżu. Docelowy układ, zawierający nowe linie, stacje i rozdzielnie ma pochłonąć ok. 3 mld zł.