LESZEK HOŁDA, członek zarządu PKP Energetyka: Z naszych rozmów z przewoźnikami, którzy sygnalizowali potrzebę szukania obszarów pozwalających optymalizować koszty związane z energią. Na to nałożył się dynamiczny wzrost cen energii. Wspólnie uznaliśmy, że – mimo konkurencji między przewoźnikami – dobrze byłoby powołać inicjatywę, pozwalającą na współpracę i wymianę doświadczeń. Widzieliśmy, że u rozmaitych przewoźników funkcjonują różne ciekawe rozwiązania – a nie było forum, pozwalającego wymieniać się wiedzą. Uznaliśmy, że nie wymaga to ujawniania tajemnic związanych z główną działalnością uczestników CEEK. W efekcie powstała inicjatywa, którą współtworzą przewoźnicy, zarządcy i operatorzy infrastruktury, instytucje naukowe oraz organizacje branżowe. Same podmioty wchodzące w skład Rady Programowej to firmy odpowiedzialne w sumie za 95 proc. zużycia energii w branży.
PIOTR MAJERCZAK, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.: Nie wyobrażam sobie, żeby branża mogła dobrze funkcjonować bez współpracy między zarządcą a przewoźnikiem czy przedsiębiorstwem energetycznym, takim jak PKP Energetyka. Do tego dochodzi też element eksperckiej wiedzy naszych partnerów z Krajowej Agencji Poszanowania Energii. KAPE służy nam pomocą, podpowiada w wielu kwestiach, jak formułować strategię dla całej branży. Nie ukrywajmy: jeżeli zbudujemy jeden kompleksowy program dla branży, będzie to skuteczniejsze niż rozwiązania, które każdy wprowadzałby z osobna.
Centrum ma być zatem forum wymiany idei czy raczej instytucją wykuwającą standardy dla całej branży?
L.H.: CEEK działa dzisiaj jako dobrowolna inicjatywa podmiotów, więc możemy raczej mówić o wymianie idei, ale i wypowiadania się jednym głosem w naszych sprawach. Jednocześnie w ramach Centrum przyjęliśmy już cel strategiczny, który zobowiązują się realizować wszyscy członkowie: redukcję zużycia energii o łącznie 1,2 TWh w ciągu dekady. Nie chodzi więc tylko o dyskusję, ale i wspólne wdrożenie tego, co ustaliliśmy.
P.M.: W trakcie rady programowej sformułowaliśmy też trzy konkretne obszary, w których chcielibyśmy realizować program efektywności energetycznej. To rekuperacja, czyli odzyskiwanie energii w trakcie hamowania pojazdów; stworzenie wspólnego standardu eko-drivingu – energooszczędnej, ekonomicznej jazdy; a wreszcie wymiana doświadczeń dotyczących budowy instalacji fotowoltaicznych na obiektach czy terenach kolejowych.
Ważnym aspektem jest zarządzanie dziś wykorzystywaną energią, np. punkty oświetleniowe infrastruktury kolejowej czy sygnalizacja. Już dziś można mówić o wdrażaniu kolejnych programów na tym polu, choćby najprostszy: przestawienie się z oświetlenia żarowego na LED.
Piotr Majerczak, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.