Rekordy cen LPG. Będzie jeszcze drożej

Nie mamy dziś odpowiedniej infrastruktury, aby całkowicie zastąpić import gazu LPG z Rosji dostawami z innych kierunków. Podwyżki dotkną nie tylko kierowców.

Publikacja: 22.05.2022 21:00

Rekordy cen LPG. Będzie jeszcze drożej

Foto: Adobe Stock

W tym roku ceny LPG wzrosły już o kilkadziesiąt procent. Kolejne podwyżki są tylko kwestią czasu. – Wielką niewiadomą wydaje się jedynie skala podwyżek. Nie może być jednak inaczej, skoro przez krajowej produkcji i wydobycia jesteśmy w stanie zaspokoić tylko 20 proc. naszego zapotrzebowania i aż 60 proc. importowaliśmy z Rosji – mówi Paweł Bielski, prezes rady Polskiej Izby Gazu Płynnego.

Czytaj więcej

Na rynku brakuje LPG, więc jego ceny rosną

Zdaniem Bielskiego, gdyby dziś wprowadzić całkowity zakaz sprowadzania LPG z Rosji, to należałoby oczekiwać wzrostu cen minimum o 50–100 proc. – Jedyną istotną alternatywą dla importu z Rosji wydają się dostawy z portów ARA (Amsterdam-Rotterdam-Antwerpia), które w zasadzie opłaca się realizować do naszego kraju tylko koleją. Tymczasem brakuje odpowiedniej ilości cystern do przewozu LPG – mówi Bielski.

Problemy z LPG dostrzegają też krajowe koncerny paliwowe, które koncentrują się na sprzedaży autogazu. Orlen zaspokaja około 30 proc. krajowego zapotrzebowania na LPG. Z tego około połowy produkuje w swoich rafineriach, a resztę importuje. „Obecnie intensywnie wykorzystujemy nasz port w Szczecinie i analizujemy dalsze możliwości dostaw z portów z Europy Zachodniej” – informuje zespół prasowy Orlenu.

LPG potrzebują też gospodarstwa domowe korzystające z butli gazowych. Wśród nabywców są także rolnicy (m.in. hodowcy drobiu i producenci pieczarek) oraz przemysł.

Czytaj więcej

Adam Woźniak: Schyłek jazdy na autogazie

W tym roku ceny LPG wzrosły już o kilkadziesiąt procent. Kolejne podwyżki są tylko kwestią czasu. – Wielką niewiadomą wydaje się jedynie skala podwyżek. Nie może być jednak inaczej, skoro przez krajowej produkcji i wydobycia jesteśmy w stanie zaspokoić tylko 20 proc. naszego zapotrzebowania i aż 60 proc. importowaliśmy z Rosji – mówi Paweł Bielski, prezes rady Polskiej Izby Gazu Płynnego.

Zdaniem Bielskiego, gdyby dziś wprowadzić całkowity zakaz sprowadzania LPG z Rosji, to należałoby oczekiwać wzrostu cen minimum o 50–100 proc. – Jedyną istotną alternatywą dla importu z Rosji wydają się dostawy z portów ARA (Amsterdam-Rotterdam-Antwerpia), które w zasadzie opłaca się realizować do naszego kraju tylko koleją. Tymczasem brakuje odpowiedniej ilości cystern do przewozu LPG – mówi Bielski.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Gaz
Rosyjski LNG musi zniknąć z UE. Polskie propozycje do 12. pakietu sankcji
Materiał Promocyjny
Zwinny, wyrazisty i dynamiczny. SUV, który bryluje na europejskich salonach
Materiał partnera
Jak odpowiedzieć na wyzwania związane z bezpieczeństwem energetycznym
Gaz
Gaz w Europie tanieje po wieściach z Australii
Gaz
Rosjanie kłócą się z Turkami o gazowy hub. Kluczowy projekt bliski klęski
Materiał Promocyjny
THE FUTURE OF FINANCE
Gaz
Hiszpania pokochała rosyjski LNG. Madryt nie chce się z nim rozstać
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej