Gazoport otrzyma dofinansowanie

Rozbudowa terminalu LNG w Świnoujściu będzie wsparta unijnymi pieniędzmi w maksymalnej wysokości 553 mln zł. To około 2/3 wartości całej inwestycji.

Publikacja: 24.04.2019 17:09

Gazoport otrzyma dofinansowanie

Foto: energia.rp.pl

Polskie LNG, spółka z grupy Gaz-Systemu będąca właścicielem i operatorem gazoportu w Świnoujściu może ubiegać się o zwrot nakładów na rozbudowę tego obiektu w wysokości do 553 mln zł (128 mln euro). Tym samym dofinansowanie może sięgnąć 2/3 planowanych wydatków. Polskie LNG szacuje, że cała inwestycja będzie kosztować 800-900 mln zł. Ile dokładnie, okaże się po wyborze jej wykonawców.

CZYTAJ TAKŻE: Rusza procedura rozbudowy terminala LNG w Świnoujściu

– Udzielona pomoc publiczna ma służyć dofinansowaniu rozbudowy instalacji a także budowy nowych elementów, a co za tym idzie dodatkowych funkcjonalności terminalu. Zwiększamy moc regazyfikacyjną instalacji o 50 proc., która docelowo osiągnie moc 7,5 mld m sześc. gazu na rok, odpowiadającą około 40 proc. dzisiejszego zapotrzebowania Polski na ten surowiec – mówi cytowany komunikacie prasowym Paweł Jakubowski, prezes Polskiego LNG. Ponadto w jej ramach powstanie trzeci zbiornik na LNG oraz stanowiska do przeładunku skroplonego surowca ze statku na statek i do cystern kolejowych. Terminal docelową przepustowość powinien osiągnąć w 2021 r. Z kolei budowa trzeciego zbiornika i instalacji przeładunkowych mają zostać ukończone w II kwartale 2023 r.

""

Terminal LNG w Świnoujściu

Foto: energia.rp.pl

Dziś jednym importerem LNG poprzez krajowy gazoport jest PGNiG. Zdecydowana większość surowca jest po regazyfikacji transportowana krajową siecią do finalnych odbiorców. Część jest też sprzedawana i załadowywana do cystern samochodowych w formie ciekłej. Przyszłe, nowe funkcjonalności gazoportu powinny zatem pozwolić PGNiG na zwiększenie aktywności w handlu LNG.

""

Dostawa gazu skroplonego z Kataru w gazoporcie w Świnoujściu.

Foto: energia.rp.pl

W przyszłości gaz importowany statkami do terminali w Świnoujściu i litewskiej Kłajpedzie będzie mógł też trafiać odpowiednio na rynek litewski i polski. Jego przeszył pomiędzy oboma krajami umożliwi połączenie, którego weszło w kolejny etap realizacji. Gaz-System uzyskał pięć decyzji lokalizacyjnych dla południowego odcinka gazociągu, który przebiegać będzie przez województwa: mazowieckie i podlaskie. Kolejnym etapem inwestycji będzie uzyskanie pozwolenia na budowę. Z kolei w II połowie 2019 r. planowane jest wszczęcie procedury przetargowej na wykonawcę robót budowlano – montażowych. Podpisanie umowy ma nastąpić w I półroczu 2020 r.

CZYTAJ TAKŻE: Pływający terminal LNG pod lupą Moskwy

Polskie LNG, spółka z grupy Gaz-Systemu będąca właścicielem i operatorem gazoportu w Świnoujściu może ubiegać się o zwrot nakładów na rozbudowę tego obiektu w wysokości do 553 mln zł (128 mln euro). Tym samym dofinansowanie może sięgnąć 2/3 planowanych wydatków. Polskie LNG szacuje, że cała inwestycja będzie kosztować 800-900 mln zł. Ile dokładnie, okaże się po wyborze jej wykonawców.

CZYTAJ TAKŻE: Rusza procedura rozbudowy terminala LNG w Świnoujściu

Gaz
Unia nie chce kupować LNG z Rosji. Umożliwi firmom zrywanie już zawartych kontraktów
Gaz
Chiny przestały kupować amerykański LNG. Na to czekał Kreml
Gaz
Przez większe wydobycie do transformacji
Gaz
Unimot wypłaci większą dywidendę niż przed rokiem. Jest zgoda rady nadzorczej
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Gaz
Trump obniżył ceny gazu dla Europy. To dobry czas na zapełnienie magazynów