Rusza procedura rozbudowy terminala LNG w Świnoujściu

Terminal LNG w Świnoujściu będzie rozbudowywany do możliwości przeładunku 7,5 mld m3 gazu rocznie (obecnie jest to 5 mld m3) – zapowiedział w programie #Rzeczobiznesie Paweł Jakubowski, prezes Polskiego LNG

Publikacja: 21.12.2018 16:16

Rusza procedura rozbudowy terminala LNG w Świnoujściu

Foto: energia.rp.pl

– Ogłosiliśmy oficjalnie przetarg dotyczący rozbudowy. Chcemy, aby terminal zaoferował 7,5 mld m3 przepustowości pod koniec 2021 r. Następnie będziemy realizowali inne elementy lądowej części terminala. W 2023 r. uruchomimy zbiornik i możliwość przeładowywania LNG na kolej – mówił Jakubowski.

Dodał, że osobnym trybem będzie realizowane drugie nabrzeże.

– Chcemy, żeby drugie nabrzeże mogło obsługiwać nawet dwie jednostki jednocześnie. Małe jednostki mogłyby przeładowywać LNG do nas, ale drugie stanowisko służyłoby także do załadunku. To pozwoli nam eksportować LNG na basen Morza Bałtyckiego lub drogi śródlądowe – tłumaczył gość.

Podkreślił, że wykonując krok do 7,5 mld m3, budując trzeci zbiornik, mają dobrą podstawę, żeby analizować możliwości dalszej rozbudowy terminala.

– Będziemy mogli zastanowić się, jak technologicznie umożliwić jeszcze większy przeładunek LNG. Być może uda się rozszerzyć instalację nawet do 10 mld m3 – prognozował.

Od początku funkcjonowania terminala zregazyfikowano prawie 5 mld m3 gazu.

– W 2017 r. mieliśmy wykorzystanie możliwości na poziomie 30 proc. Ten rok to już 60 proc. W przyszłym roku powinno być jeszcze więcej. To oznacza, że jesteśmy w czołówce terminali w Europie. Mało, który terminal może poszczycić się takim poziomem wykorzystania – ocenił Jakubowski.

Dodał, że jest jeszcze druga usługa, czyli przeładunek na autocysterny.

– Od niedawna możemy również obsługiwać izokontenery (jest to wystandaryzowana kubatura, którą można wyposażyć w zbiornik LNG). Pod względem przeładowanych autocystern też jesteśmy w europejskiej czołówce. Przeładowaliśmy już ponad 3600 autocystern z LNG – podał gość.

– One zasilają takie miejsca, w których sieć przesyłowa nie jest dostępna – dodał.

Do terminala LNG łącznie zawinęło już 46 statków.

– 22 zawinięcia w tym roku. Zbliża się jubileuszowa, 50 dostawa LNG do Polski – zaznaczył Jakubowski.

Podkreślił, że w najbliższych latach rynek LNG będzie się dynamicznie rozwijał.

– My, jako operator terminala w Świnoujściu musimy myśleć o tym, jakie są trendy na rynku, którzy partnerzy są zainteresowani surowcem i musimy dopasowywać nasze usługi do oczekiwań. Będziemy starali się szukać kolejnych usług i możliwości, żeby oferować jak najwięcej LNG – mówił gość.

– Ogłosiliśmy oficjalnie przetarg dotyczący rozbudowy. Chcemy, aby terminal zaoferował 7,5 mld m3 przepustowości pod koniec 2021 r. Następnie będziemy realizowali inne elementy lądowej części terminala. W 2023 r. uruchomimy zbiornik i możliwość przeładowywania LNG na kolej – mówił Jakubowski.

Dodał, że osobnym trybem będzie realizowane drugie nabrzeże.

Pozostało 85% artykułu
Gaz
Gazprom szoruje po dnie. Pierwszy rok zamknięty stratą
Gaz
Największy sojusznik Gazpromu pozwany w Rosji
Gaz
Polska zyskała nowe źródło gazu. „Błękitne paliwo” dla Orlenu nie tylko z Norwegii
Gaz
Gazprom się boi i grozi. Niemiecki Uniper jak Orlen
Gaz
Wyjątki od wymiany pieców gazowych. Kogo nie dotyczy nowa dyrektywa