Niemiecka spółka Gazpromu i Solbus z Solca Kujawskiego podpisały umowę na dostawę 35 autobusów napędzanych gazem skroplonym gazem (LNG). Umowa przewiduje też budowę stacji tankowania. Pierwsze gazowe autobusy wyjadą na ulice Warszawy na początku 2015 roku. Dostarczy je Lider Trading - partner dystrybucyjny spółki Gazprom Germania oraz firmy Solbus.
Konsorcjum Lider Trading wygrało przetarg na nowe autobusy ogłoszony przez władze Warszawy. W ramach umowy firma Solbus dostarczy stołecznym Miejskim Zakładom Autobusowym 35 innowacyjnych autobusów przegubowych napędzanych LNG, natomiast Gazprom Germania zapewni paliwo oraz zainwestuje w niezbędną infrastrukturę stacji tankowania. To nie pierwsza inwestycja Gazprom Germania i polskiego producenta autobusów Solbus w rozwój transportu opartego na gazie ziemnym w Polsce. W październiku firmy wprowadziły w Olsztynie 11 autobusów miejskich napędzanych LNG – pierwszych takich pojazdów w Europie.
Przedstawiciel firmy Gazprom Siergiej Komlew powiedział: „Jesteśmy dumni, że bierzemy udział w tym innowacyjnym i unikalnym projekcie. Pojawienie się autobusów na LNG w Warszawie może być pierwszym krokiem w stronę rewolucji w polskim i europejskim transporcie. Korzyści z zastosowania gazu ziemnego jako paliwa są nie do przecenienia, bowiem jest ono czyste, bezpieczne i ekonomiczne".
Gazprom zapewnia, że „projekt wprowadzenia autobusów miejskich napędzanych LNG w Polsce jest częścią realizowanej przez firmę Gazprom europejskiej strategii rozwoju ekologicznego i przynoszącego oszczędności transportu opartego na gazie ziemnym. Gaz ziemny jest jednym z najbardziej obiecujących paliw alternatywnych, szczególnie biorąc pod uwagę stale rosnące ceny benzyny i diesla. Jednym z podstawowych atutów pojazdów zasilanych paliwem metanowym, jest czysty proces spalania gazu. Dzięki temu autobusy gazowe spełniają najbardziej rygorystyczne normy emisji spalin bez konieczności używania drogich systemów oczyszczania spalin, niezbędnych w silnikach diesla. Gaz pozwala więc ograniczyć emisję szkodliwych substancji niskim kosztem".