PKP Energetyka dalej będzie czuwać nad siecią trakcyjną PLK

Przedstawiciele PKP Energetyka i PKP PLK podpisali nową umowę utrzymaniową na koleje 4 lata.

Nowa umowa opiewająca na 1,177 mld zł będzie obowiązywać od 1 stycznia 2020 r.

W komunikacie podkreśla się, że przedłużenie umowy wynikało z wysokiej jakości dotychczas świadczonych usług.Od trzech lat regularnie spada liczba awarii zależnych od urządzeń sieci trakcyjnej – z 340 (w 2016 r.) do 114 (w 2017 r.) i 34 (w 2018 roku). To 10 razy mniej. Jeszcze 3 lata temu ze względu na uszkodzenia sieci pasażerowie spędzali 40 tys. min. w opóźnionych pociągach. Doliczając pociągi towarowe, liczba opóźnień wynosiła wówczas 117 tys. minut.

W ciągu tych lat PKP Energetyka przeznaczyła prawie 300 mln złotych na inwestycje.

– Podpisanie umowy to ważne wydarzenie, gwarantujące stabilność jednego z kluczowych elementów infrastruktury kolejowej w Polsce, co jest istotne również dla milionów pasażerów, korzystających codziennie z usług polskiej kolei – mówi Wojciech Orzech, prezes PKP Energetyka.

Zakres nowej umowy obejmuje m.in.: serwis awaryjny 24/7 przez 365 dni w roku, obsługę techniczną, oględziny, przeglądy, przejazdy inspekcyjne, naprawy bieżące oraz usługi specjalistyczne, takie jak smarowanie przewodów jezdnych preparatem przeciwoblodzeniowym, jazdy patrolowe czy przecieranie przewodów jezdnych.

PKP Energetyka chce, żeby w najbliższych latach liczba awarii była jeszcze mniejsza. Spółka tłumaczy, że żeby to osiągnąć trzeba wdrożyć tzw. „utrzymanie predyktywne”, czyli przewidywanie awarii zanim wystąpią, w oparciu o „Internet rzeczy”.

Nowa umowa obejmuje też pracę nad rozwiązaniem „no-frost”. To efektywny energetycznie system, opracowany wspólnie z PKP PLK i naukowcami z Politechniki Warszawskiej, który będzie zapobiegał oblodzeniu sieci trakcyjnej, a tym samym jej zamarzaniu, co jest jedną z głównych przyczyn opóźnień pociągów w zimie.

PKP Energetyka planuje też uruchomienie jednego z najnowocześniejszych w Polsce poligonów szkoleniowych dla kolei. Znajdą się tam tory z zabudowaną siecią trakcyjną o długości 517 metrów, pociąg szkoleniowy i stanowiska VR (wirtualnej rzeczywistości).

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Jakóbik: Nie ma możliwości szantażowania Polski ropą

Polska nie miała ani przez chwilę niebezpieczeństwa, że komuś zabraknie ropy – mówił Wojciech ...

Exxon zarobił krocie dzięki Trumpowi

Czysty zysk amerykańskiego giganta paliwowego zwiększył się w minionym roku 2,5 raza. Po efekt ...

Wkrótce PGNiG złoży wnioski o taryfy na gaz

Od początku przyszłego roku ceny błękitnego paliwa dla gospodarstw domowych mogą wzrosnąć. Do końca ...

PiS chce unieważnienia sprzedaży PKP Energetyki

PiS wystąpił do sądu o unieważnienie sprzedaży PKP Energetyki – podało Radio Zet. Została ...

Ukraina pozywa Unię za OPAL

Naftogaz złożył do Trybunału Sprawiedliwości w Luksemburgu pozew przeciwko Komisji Europejskiej. Ukraińcy zarzucają Brukseli ...

Niemieckie firmy dostarczą rury dla Nord Stream 2

Niemiecki koncern z branży stalowej Salzgitter AG i producent blach huta Dillinger Huette dostarczą ...