PKP Energetyka dalej będzie czuwać nad siecią trakcyjną PLK

Przedstawiciele PKP Energetyka i PKP PLK podpisali nową umowę utrzymaniową na koleje 4 lata.

Nowa umowa opiewająca na 1,177 mld zł będzie obowiązywać od 1 stycznia 2020 r.

W komunikacie podkreśla się, że przedłużenie umowy wynikało z wysokiej jakości dotychczas świadczonych usług.Od trzech lat regularnie spada liczba awarii zależnych od urządzeń sieci trakcyjnej – z 340 (w 2016 r.) do 114 (w 2017 r.) i 34 (w 2018 roku). To 10 razy mniej. Jeszcze 3 lata temu ze względu na uszkodzenia sieci pasażerowie spędzali 40 tys. min. w opóźnionych pociągach. Doliczając pociągi towarowe, liczba opóźnień wynosiła wówczas 117 tys. minut.

W ciągu tych lat PKP Energetyka przeznaczyła prawie 300 mln złotych na inwestycje.

– Podpisanie umowy to ważne wydarzenie, gwarantujące stabilność jednego z kluczowych elementów infrastruktury kolejowej w Polsce, co jest istotne również dla milionów pasażerów, korzystających codziennie z usług polskiej kolei – mówi Wojciech Orzech, prezes PKP Energetyka.

Zakres nowej umowy obejmuje m.in.: serwis awaryjny 24/7 przez 365 dni w roku, obsługę techniczną, oględziny, przeglądy, przejazdy inspekcyjne, naprawy bieżące oraz usługi specjalistyczne, takie jak smarowanie przewodów jezdnych preparatem przeciwoblodzeniowym, jazdy patrolowe czy przecieranie przewodów jezdnych.

PKP Energetyka chce, żeby w najbliższych latach liczba awarii była jeszcze mniejsza. Spółka tłumaczy, że żeby to osiągnąć trzeba wdrożyć tzw. „utrzymanie predyktywne”, czyli przewidywanie awarii zanim wystąpią, w oparciu o „Internet rzeczy”.

Nowa umowa obejmuje też pracę nad rozwiązaniem „no-frost”. To efektywny energetycznie system, opracowany wspólnie z PKP PLK i naukowcami z Politechniki Warszawskiej, który będzie zapobiegał oblodzeniu sieci trakcyjnej, a tym samym jej zamarzaniu, co jest jedną z głównych przyczyn opóźnień pociągów w zimie.

PKP Energetyka planuje też uruchomienie jednego z najnowocześniejszych w Polsce poligonów szkoleniowych dla kolei. Znajdą się tam tory z zabudowaną siecią trakcyjną o długości 517 metrów, pociąg szkoleniowy i stanowiska VR (wirtualnej rzeczywistości).

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Energetycy kuszą gazem i LED-ami

Spółki obrotu energią z dużych grup nastawiają się w tym roku na walkę o ...

Gazprom wystawił rachunek Ukrainie

Rosjanie domagają się 5,3 mld dol. za gaz, którego Ukraina nie zakupiła w Gazpromie ...

Katar pod lupą Brukseli

Komisja Europejska rozpoczęła dochodzenie antymonopolowe wobec katarskiego dostawcy LNG na rynek unijny. „KE otworzyła ...

Strach się bać

Przyznaję rację Litwinom, że białoruskiej elektrowni atomowej trzeba się bać. Gdyby nie media, upadek ...

Węgiel tanieje na światowych rynkach, ale nie w Polsce

Na przeważającej części międzynarodowego rynku węgla w marcu nadal obserwowany był spadek cen we ...

Rząd chce podnieść cenę benzyny

Podwyżka opłaty paliwowej ma być jednym ze źródeł finansowania budowy dróg. Benzyna i olej ...