PKP Energetyka dalej będzie czuwać nad siecią trakcyjną PLK

Przedstawiciele PKP Energetyka i PKP PLK podpisali nową umowę utrzymaniową na koleje 4 lata.

Nowa umowa opiewająca na 1,177 mld zł będzie obowiązywać od 1 stycznia 2020 r.

W komunikacie podkreśla się, że przedłużenie umowy wynikało z wysokiej jakości dotychczas świadczonych usług.Od trzech lat regularnie spada liczba awarii zależnych od urządzeń sieci trakcyjnej – z 340 (w 2016 r.) do 114 (w 2017 r.) i 34 (w 2018 roku). To 10 razy mniej. Jeszcze 3 lata temu ze względu na uszkodzenia sieci pasażerowie spędzali 40 tys. min. w opóźnionych pociągach. Doliczając pociągi towarowe, liczba opóźnień wynosiła wówczas 117 tys. minut.

W ciągu tych lat PKP Energetyka przeznaczyła prawie 300 mln złotych na inwestycje.

– Podpisanie umowy to ważne wydarzenie, gwarantujące stabilność jednego z kluczowych elementów infrastruktury kolejowej w Polsce, co jest istotne również dla milionów pasażerów, korzystających codziennie z usług polskiej kolei – mówi Wojciech Orzech, prezes PKP Energetyka.

Zakres nowej umowy obejmuje m.in.: serwis awaryjny 24/7 przez 365 dni w roku, obsługę techniczną, oględziny, przeglądy, przejazdy inspekcyjne, naprawy bieżące oraz usługi specjalistyczne, takie jak smarowanie przewodów jezdnych preparatem przeciwoblodzeniowym, jazdy patrolowe czy przecieranie przewodów jezdnych.

PKP Energetyka chce, żeby w najbliższych latach liczba awarii była jeszcze mniejsza. Spółka tłumaczy, że żeby to osiągnąć trzeba wdrożyć tzw. „utrzymanie predyktywne”, czyli przewidywanie awarii zanim wystąpią, w oparciu o „Internet rzeczy”.

Nowa umowa obejmuje też pracę nad rozwiązaniem „no-frost”. To efektywny energetycznie system, opracowany wspólnie z PKP PLK i naukowcami z Politechniki Warszawskiej, który będzie zapobiegał oblodzeniu sieci trakcyjnej, a tym samym jej zamarzaniu, co jest jedną z głównych przyczyn opóźnień pociągów w zimie.

PKP Energetyka planuje też uruchomienie jednego z najnowocześniejszych w Polsce poligonów szkoleniowych dla kolei. Znajdą się tam tory z zabudowaną siecią trakcyjną o długości 517 metrów, pociąg szkoleniowy i stanowiska VR (wirtualnej rzeczywistości).

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Irański blef Białorusi

Mińsk rozmawia z Teheranem w sprawie dostaw irańskiej ropy. To kolejna próba wymuszenia ustępstw ...

Szkolnictwo branżowe pod patronatem sektora energetycznego

Osiem szkół z terenu działania Grupy Enea zostało objętych patronatem koncernu energetycznego. Do końca ...

Francuzi zbudują na Wyspach elektrownę atomową

Francuski koncern energetyczny EDF zbuduje w Wielkiej Brytanii dwa nowe bloki jądrowe w Hinkley ...

Amerykanie nie zatrzymają Nord Stream-2

Biały Dom przyznał, że jak dotąd nie udało się stronie amerykańskiej przekonać Unii, a ...

Rekordowy rok litewskich elektrowni wiatrowych

Nasz sąsiad coraz więcej prądu otrzymuje ze źródeł odnawialnych. Litewskie elektrownie wiatrowe mają za ...

Czekamy na wynik rozmów z Unią

Jesteśmy gotowi zaprojektować Łagiszę na węgiel. Musimy jednak poczekać na ostateczny kształt ustawy o ...