Producenci cementu mają pomysł jak obniżyć ceny

Wdrożenie technologii CCS (wychwytywanie, transport i magazynowanie CO2) w przemyśle cementowym może wpłynąć na ograniczenie wzrostu cen - uważa Stowarzyszenie Producentów Cementu.

Publikacja: 16.04.2024 18:36

Producenci cementu mają pomysł jak obniżyć ceny

Foto: Adobe Stock

Stowarzyszenie Producentów Cementu (SPC) wraz z Ernst & Young opublikowało „Analizę ekonomiczną wpływu wprowadzenia CCS w branży cementowej na sektor budowlany i gospodarkę”. Aby ta technologia znalazła szerokie zastosowanie, branża apeluje o zmiany w prawie.

Polska branża cementowa obniżyła już emisję CO2 o ponad 30 proc., a do 2040 r. ma ona spaść o 40 proc. Jak podaje SPC, obecnie sektor cementowy w Polsce odpowiada za 3,8 proc. rocznej emisji CO2 w całej gospodarce, wynoszącej ok. 310 mln ton. – Zdecydowaną większość emisji CO2 z produkcji cementu, aż 63 proc., stanowi tzw. emisja procesowa wynikająca z rozkładu węglanu wapnia. Obecnie nie istnieje inna technologia produkcji cementu. – Dla dziewięciu cementowni produkujących klinkier portlandzki, aby mogły spełnić cele redukcyjne, nie ma innej drogi, jak tylko wprowadzanie technologii CCS. Mamy niewiele czasu, gdyż w związku z wprowadzeniem CBAM (podatek graniczny od śladu węglowego –red.) już w roku 2030 otrzymamy znacząco mniej, a w 2034 r. zostaniemy pozbawieni w całości darmowych uprawnień do emisji CO2 – tłumaczył Maciej Sypek, członek zarządu SPC, prezes Holcim Polska.

Dostęp na ROK tylko za 79zł z Płatnościami powtarzalnymi BLIK

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Energetyka Zawodowa
Ruszył kolejny nabór na pożyczki z KPO. W puli ponad 7 mld zł
Energetyka Zawodowa
Zielona transformacja będzie winna blackoutów?
Energetyka Zawodowa
Dariusz Marzec, prezes PGE: 235 mld zł na inwestycje. Większość trafi do polskich firm
Energetyka Zawodowa
Strategia PGE do 2035 r. przewiduje łączne wydatki inwestycyjne rzędu 235 mld zł
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Energetyka Zawodowa
PGE zdradza szczegóły strategii w ciepłownictwie. Duże inwestycje