Gaz i prąd od kablówki bez kabla

Uwolnione rynki energii i gazu to okazja dla firm, aby zmienić strategię. Zdecydowały się na to Multimedia.

Publikacja: 20.04.2016 21:00

Gaz i prąd od kablówki bez kabla

Foto: Bloomberg

Potwierdziły się informacje „Rzeczpospolitej”. W marcu napisaliśmy, że Multimedia Polska, jedna z trzech największych sieci telewizji kablowej w kraju, wyjdzie z ogólnopolską ofertą energii elektrycznej i gazu. W środę strategię operatora zakładającą sprzedaż dodatkowych usług abonamentowych tam, gdzie nie ma on infrastruktury kablowej, przedstawił prezes Andrzej Rogowski.

Kablówka zaczęła sprzedaż gazu już w tym miesiącu. – Pilotaż, który przeprowadziliśmy, pokazuje, że sprzedaż gazu może być naszym czarnym koniem – mówi Rogowski.

Nowa usługa to element szerszego planu, który wesprą działania wizerunkowe. Logo Multimediów zostało odświeżone, a od czwartku rusza ogólnopolską kampania reklamowa. Telewizyjne spoty z czterema chomikami w roli głównej przygotowała agencja PZL, znana m.in. z kreacji dla Kompanii Piwowarskiej, producenta piwa Żubr.

W stronę wzrostu

– Branża nie ma przestrzeni na dynamiczny rozwój. Podstawowy rynek jest nasycony – tłumaczy Rogowski, dlaczego kablówka wybiera nowy kierunek. Przed podobnym dylematem stoją też inni dostawcy płatnej telewizji, a także telekomy, zarówno stacjonarne, jak i komórkowe. Firmy z tego sektora od kilku lat próbują sił na nowych dla siebie rynkach: bankowości, ubezpieczeń czy właśnie energii elektrycznej i gazu.

Orędownikiem pomysłu, aby operatorzy telekomunikacyjni radzili sobie w ten sposób, był Zygmunt Solorz-Żak. Jego grupa nie zdradza jednak, ilu klientów skorzystało do tej pory z oferty na prąd, którą ma Polkomtel, operator sieci Plus. Nie spieszy się jednak z wejściem na rynek gazu.

Orange przez niecały rok zdobył 6 tysięcy klientów prądu (dane na koniec grudnia). W tym roku liczy na przyspieszenie.

Multimedia radziły sobie lepiej: w ciągu dwóch lat sprzedały prąd około 30 tys. klientów. – Co drugi zmieniający dostawcę wybiera naszą ofertę – podał Rogowski, jako prognostyk dla sprzedaży gazu. Kablówka przekonuje gospodarstwa domowe i firmy do zmiany dostawcy 3-letnią gwarancją ceny gazu obniżonej o 10 proc. i jedną fakturą. Nowy klient będzie mógł też za złotówkę skorzystać z usług komórkowych (na sieci Plusa). Ofertę ma dopełnić – być może w tym roku – telewizja bez kabla – Multimedia Go.

Pakiety dla zysku

Od pewnego czasu także koncerny energetyczne i niezależni sprzedawcy prądu stawiają na pakietową sprzedaż, np. z gazem (w slangu taki pakiet to dual-fuel). Jedynie w ten sposób mogą uzyskać dodatkową marżę na sprzedaży. Na samym prądzie nie zarabiają zbyt wiele lub wcale, zwłaszcza jeśli wzorem Multimediów celują w gospodarstwa domowe, dla których nadal obowiązują ceny wyznaczane przez prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Dlatego większość alternatywnych sprzedawców, np. Duon, kieruje pakiety dual fuel do firm, głównie małych i średnich.

Z kolei duża energetyka (RWE, PGE czy Tauron) ma pakiety także dla odbiorców indywidualnych. W ich przypadku łączona sprzedaż ma zwiększyć lojalność klientów. W najnowszej kampanii Tauron chwali się, że na rachunkach za gaz można zaoszczędzić nawet 140 zł rocznie.

Jak podaje URE, do końca ub.r. sprzedawcę gazu zmieniło 30,7 tys. osób, a energii (przez dziesięć lat) 408,4 tys. domów i ponad 167 tys. firm.

Opinia

Bartosz Milewski, dyrektor ds. zarządzania portfelem w HEG

Obecnie 20 proc. wolumenu gazu w Polsce jest sprzedawanych przez niezależnych sprzedawców lub kupowanych przez dużych konsumentów bezpośrednio. Najszybciej możliwość zmiany i obniżenia kosztów błękitnego paliwa zauważyły przedsiębiorstwa. Przewidujemy, że w bieżącym roku i latach następnych największa intensyfikacja zmian będzie miała miejsce wśród małych i średnich przedsiębiorstw i gospodarstw. Gaz ziemny jest produktem innym niż internet czy telewizja, które są sprzedawane razem z korzyścią dla odbiorcy. Pakiet łączony z gazem nie zawsze jest korzystny dla klienta indywidualnego, szczególnie w wymiarze bezpieczeństwa i ciągłości dostaw. Uzależnienie konsumenta od jednego dostawcy jest obarczone potencjalnym ryzykiem. W przypadku problemów sprzedawcy w jednym z obszarów mogą pojawić się problemy z wywiązaniem się z innych usług. Takie oferty na pewno będą się pojawiały, jednak nadal największe znaczenie ma cena.

Potwierdziły się informacje „Rzeczpospolitej”. W marcu napisaliśmy, że Multimedia Polska, jedna z trzech największych sieci telewizji kablowej w kraju, wyjdzie z ogólnopolską ofertą energii elektrycznej i gazu. W środę strategię operatora zakładającą sprzedaż dodatkowych usług abonamentowych tam, gdzie nie ma on infrastruktury kablowej, przedstawił prezes Andrzej Rogowski.

Kablówka zaczęła sprzedaż gazu już w tym miesiącu. – Pilotaż, który przeprowadziliśmy, pokazuje, że sprzedaż gazu może być naszym czarnym koniem – mówi Rogowski.

Pozostało 88% artykułu
Elektroenergetyka
Firmy szukają opłacalności magazynów energii. "Finansowanie jest wielką niewiadomą"
Elektroenergetyka
Milionowe straty po powodzi. Tauron podaje kwoty
Elektroenergetyka
Pilna potrzeba wydłużenia rynku mocy
Elektroenergetyka
Nowe inwestycje PSE mają poprawić możliwości przyłączy nowych źródeł energii
Elektroenergetyka
Niemcy o tym marzą, Brytyjczycy to robią: ostatnia elektrownia węglowa do zamknięcia