Sytuacja w branży kolejowej

PKP Energetyka pomaga przewoźnikom. Potrzebne są jednak przede wszystkim kompleksowe działania, które wesprą kolejową branżę w długim terminie.

Publikacja: 28.04.2020 06:46

Sytuacja w branży kolejowej

Foto: energia.rp.pl

Ograniczenia w poruszaniu się zmusiły do drastycznego zmniejszenia siatki połączeń krajowych, a połączenia międzynarodowe zostały zawieszone. Przewoźnicy pasażerscy obniżyli przewozy nawet o ponad 60 proc., w podobnej proporcji zmalały im przychody. – Odnotowujemy niższą frekwencję w pociągach, średni spadek rezerwacji biletów wynosi 93 proc. – wskazuje prezes zarządu PKP Intercity Marek Chraniuk.

Pomoc tu i teraz

Dlatego spółka PKP Energetyka, dostawca energii elektrycznej dla sektora kolejowego, podjęła decyzję o bezpośrednim wsparciu swoich klientów trakcyjnych. Umożliwiła im korekty planów wykonywanej pracy przewozowej. Dzięki temu przewoźnicy zapłacą za zużytą, a nie zamówioną energię. Pozwoli to przewoźnikom dostosować ilość kupowanej energii trakcyjnej do ograniczonego rozkładu jazdy. – Zmniejszenie ruchu w sektorze kolejowym istotnie obniża zapotrzebowanie na energię trakcyjną. Jednocześnie mamy obowiązek utrzymania stabilności i pełnej ciągłości zasilania sieci, co wiąże się z dodatkowym obciążeniem finansowym. Wiemy, że kolej może przetrwać ten trudny czas tylko dzięki wzajemnemu wsparciu i bliskiej współpracy całego sektora. Pomagamy przewoźnikom tu i teraz, bo potrzebne są szybkie, konkretne działania – podkreśla prezes zarządu PKP Energetyka Wojciech Orzech.

To dobry ruch dla przewoźników kolejowych. – Decyzja PKP Energetyka to dla nas ogromne wsparcie i wyraz solidarności kolejowej. PKP Intercity tymczasowo ograniczyło ofertę przewozową i zmniejszyło częstotliwość kursowania niektórych pociągów ze względu na malejące zainteresowanie przejazdami. Naszym obowiązkiem, jako spółki skarbu państwa, jest utrzymywanie zdolności operacyjnej i gotowość na start po kryzysie – zaznacza prezes zarządu PKP Intercity Marek Chraniuk.

""

Kolejny rok z rzędu więcej energii zużywamy, niż produkujemy

Foto: energia.rp.pl

– Absolutnie nikt, w momencie deklaracji zużycia energii, nie mógł się spodziewać takiej sytuacji jaka obecnie panuje. Przewozy pasażerskie to jedna z tych gałęzi, która w pierwszej kolejności została mocno dotknięta skutkami epidemii, dlatego każda forma odciążenia budżetu kolejowych przewoźników jest pozytywna – przyznaje dyrektor biura Klaster „Luxtorpeda 2.0” Mateusz Izydorek.

System naczyń połączonych

Prezes zarządu Fundacji Pro Kolej Jakub Majewski zwraca uwagę, że w obecnych warunkach sposób reagowania na kryzys i instrumenty przygotowywane przez zarządców infrastruktury i dostawców energii są absolutnie kluczowe z punktu ratowania sytuacji w sektorze kolejowym. – Nie do przecenienia jest w tym zakresie solidarność branży, bo kolej to system naczyń połączonych, w którym wszystkie podmioty zależą od siebie nawzajem. A powodzenie poszczególnych graczy zależy od dobrej kondycji pozostałych – tłumaczy Majewski.

Wkrótce w złej sytuacji mogą znaleźć się także przewoźnicy towarowi. – Na takie prognozy wskazują opublikowane przez GUS informacje o wskaźniku klimatu koniunktury w przetwórstwie przemysłowym, budownictwie, handlu i usługach (NSA) które za marzec wynoszą -44,2 – zauważa Izydorek.

Inicjatywa PKP Energetyka wesprze wiele budżetów przedsiębiorstw przewozowych, ale nie rozwiąże sytuacji w branży w długim terminie. Dlatego kolejarze apelują o „Tarczę antykryzysową dla kolei”, która powinna uwzględniać dramatyczną sytuację całego sektora. – Kluczowe będą kompleksowe rozwiązania dla kolei, które uwzględnią zarówno potrzeby firm infrastrukturalnych, jak i przewoźników –  uważa prezes zarządu PKP Energetyka.

""

Fotorzepa, Mateusz Dąbrowski md Mateusz Dąbrowski

Foto: energia.rp.pl

Klaster Luxtorpeda, Forum Kolejowe, Pro Kolej, Izba Gospodarcza Transportu Lądowego, Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych, Związek Samorządowych Przewoźników Kolejowych oraz Instytut Spraw Obywatelskich wystąpiły do rządu z wnioskiem o przyznanie przewoźnikom kolejowym pomocy w związku w ich trudną sytuacją spowodowaną pandemią.

Infrastruktura krytyczna

Straty w kryzysie powiększają się lawinowo z dnia na dzień. Na przykład energetyka kolejowa należy do infrastruktury krytycznej kraju. Zawsze, tym bardziej w czasach kryzysu, musi spełniać wysokie oczekiwania i kryteria funkcjonowania.

W nadzwyczajnej sytuacji operatorzy infrastruktury kolejowej ponoszą dodatkowe nakłady pracy i koszty, aby zapewnić stabilność, bezpieczeństwo i ciągłość dostaw energii. Podczas gdy przychody tych podmiotów dramatycznie spadają. – Należy pamiętać, że dystrybutor energii, na podstawie planów zużycia, dużo wcześniej zakupił tę energię i pozostaje z wyzwaniem jakim jest jej sprzedaż. W tej sytuacji znajduje się również PKP PLK oraz inne firmy zarządzające elementami infrastruktury kolejowej. Dla tych firm również powinny pojawić się propozycje wsparcia i ulg ze strony rządowej, o co zresztą apelują oni do Ministerstwa Infrastruktury m.in. w postulatach przesyłanych przez organizacje branżowe – przypomina Izydorek.

""

Inteligentny System Dystrybucji Kolejowej, oparty w 100 proc. o cyfrową mapę infrastruktury energetycznej, to podstawa do integracji sieci z magazynami energii. Fot./materiały prasowe

Foto: energia.rp.pl

Aby zapewnić stabilność systemu energetycznego i ciągłość dostaw PKP Energetyka utworzyła m.in. 12 dodatkowych, niezależnych i w pełni odizolowanych centrów dyspozytorskich jako rezerwowe dla służb odpowiedzialnych za ciągłość dostaw i dystrybucję energii. Zabezpieczono także działanie grupy blisko 90 dyspozytorów, którym zagwarantowano warunki do pracy w pełnej izolacji. Brygady w terenie funkcjonują w oparciu o komunikację elektroniczną z użyciem systemu klasy Workforce Management (PLANER), a wszyscy pracownicy administracyjni pracują zdalnie. Całość działań koordynuje Sztab Kryzysowy składający się z 40 menedżerów z wszystkich kluczowych obszarów, który pracuje w trybie ciągłym przez 7 dni w tygodniu. Firma wspiera swoich pracowników, dostarczając im potrzebne środki dezynfekujące i zabezpieczające. Uruchomiła również specjalny program wsparcia dla swoich emerytowanych pracowników.

Ograniczenia w poruszaniu się zmusiły do drastycznego zmniejszenia siatki połączeń krajowych, a połączenia międzynarodowe zostały zawieszone. Przewoźnicy pasażerscy obniżyli przewozy nawet o ponad 60 proc., w podobnej proporcji zmalały im przychody. – Odnotowujemy niższą frekwencję w pociągach, średni spadek rezerwacji biletów wynosi 93 proc. – wskazuje prezes zarządu PKP Intercity Marek Chraniuk.

Pomoc tu i teraz

Pozostało 93% artykułu
Elektroenergetyka
Październikowa zadyszka wiatru i renesans węgla brunatnego
Elektroenergetyka
Kolejny alarmujący raport. Rosną wątpliwości o stan bezpieczeństwa energetycznego
Elektroenergetyka
Bez pilnych działań polskiej gospodarce grożą braki prądu
Elektroenergetyka
Chiny uchwaliły rewolucyjne prawo energetyczne
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Elektroenergetyka
PSE przestrzega: braki rezerwy mocy w energetyce mogą się powtarzać