Z tego artykułu się dowiesz:
- Jakie główne zmiany w systemie ETS2 wywalczyła Polska na forum Unii Europejskiej?
- Jakie sektory obejmie rozszerzenie systemu ETS od 2027 roku?
- Jakie potencjalne skutki finansowe może mieć ETS2 na koszty paliw i ogrzewania?
- Jakie będą dalsze losy rewizji ETS2 i jak szeroko może ona zmienić dotychczasowe zapisy?
- Jakie propozycje zmian w ETS2 przedstawiła Komisja Europejska?
W 2027 r. planowane jest rozszerzenie systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych z zakładów przemysłowych (EU ETS) na kolejne sektory: transport i budownictwo (ETS2). W czwartek 23 października kwestię planowanego wprowadzenia ETS2 omówili unijni przywódcy podczas szczytu w Brukseli. Polski rząd sprzeciwiał się dacie wejścia w życie tego mechanizmu, uważając, że wprowadzony on zostanie zbyt szybko, a ceny paliwa oraz gazu i węgla używanego do ogrzewania indywidualnego znacząco wzrosną.
Czytaj więcej
Dodatkowa opłata w naszym rachunku za ogrzewanie może drastycznie wzrosnąć po 2030 r. Nowa analiz...
Premier zapowiada rewizję ETS2
Premier Donald Tusk poinformował, że we wnioskach z czwartkowego szczytu Rady Europejskiej udało się zawrzeć zapis o rewizji systemu ETS2. Jak sprecyzował, daje to możliwość zablokowania wejścia w życie tego systemu od 2027 r. Dodał, że prawie wszyscy unijni liderzy zgodzili się, że europejska polityka klimatyczna powinna być bardziej elastyczna i w większym stopniu brać odpowiedzialność za konkurencyjność europejskich gospodarek. Jak tłumaczył, zapis o rewizji oznacza możliwość zablokowania wejścia w życie ETS2 w 2027 r. – Będziemy mieli teraz czas, żeby wspólnie z innymi państwami członkowskimi dokonać rewizji tych pomysłów i projektów - dodał.
Szef rządu ocenił, że zapis o rewizji ETS2 otwiera drogę do krytycznej rozmowy o wszystkich aspektach dotyczących europejskiego Zielonego Ładu. Szef polskiego rządu dodał również, że razem z innymi krajami szukał możliwości rewizji proponowanego przez KE celu klimatycznego na 2040 r. (redukcji emisji CO2 o 90 proc. względem 1990 r.).