Orlen startuje ze strategią wodorową

Rada Nadzorcza PKN Orlen zatwierdziła strategię wodorową spółki do 2030 r. Ma ona kosztować 7,4 mld zł. Strategia wodorowa do 2030 r. dotyczy mobilności, rafinerii i petrochemii, badania i rozwój, a także przemysł i energetyka.

Publikacja: 02.02.2022 11:41

Orlen startuje ze strategią wodorową

Foto: pieniadze.rp.pl

W zakresie mobilności Orlen celuje w wodór jako paliwo alternatywne dla sektora transportu oraz operator ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru zlokalizowanych na obszarze Europy Środkowej. W pierwszej fazie do 2025 r. koncern planuje skoncentrować się na rozwoju rynku B2B. – Przede wszystkim chodzi o komunikację publiczną zapewniającą stałe wolumeny popytu, a następnie rozwój partnerstw w celu utworzenia korytarzy wodorowych dla transportu ciężarowego dalekobieżnego – podkreśla koncern. Ma powstać 10 hubów wodorowych. Strategia zakłada ponad 100 ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru wraz w z logistyką na obszarze Europy Środkowej.

W rafinerii i petrochemii spółka chce realizować proces dekarbonizacji w oparciu o wodór jako główna dźwignia dekarbonizacji grupy. Spółka zamierza skoncentrować się na redukcji emisji CO2 z istniejących instalacji produkcji wodoru w spółce poprzez m.in. realizację przed 2030 r. projektów z zakresu wychwytywania, wykorzystania i /lub magazynowania dwutlenku węgla w wybranych lokalizacjach. Równolegle ma być prowadzona budowa nowych instalacji produkcji wodoru w oparciu o elektrolizę zasilaną OZE oraz instalacje przetwarzania odpadów komunalnych w kierunku wodoru.

W zakresie badań i rozwoju planuje skoncentrować się na tworzeniu i promowaniu partnerstw i ekosystemu wodorowego oraz budowie kompetencji wewnętrznych w całym łańcuchu wartości wodoru, wspierających realizowane inicjatywy inwestycyjne.

Wreszcie w segmencie przemysł i energetyka Orlen chce być istotnym dostawcą i odbiorcą wodoru nisko i zeroemisyjnego w ramach Europejskiej Sieci Przesyłu Wodoru. Strategia zakłada budowę nowych mocy wytwórczych wodoru zero i niskoemisyjnego o mocy ok. 540 MW, w tym z wykorzystaniem technologii elektrolizy wody zasilanej OZE oraz instalacji przetwarzania odpadów komunalnych w kierunku wodoru.

Oszacowano, że realizacja działań zaplanowanych do 2030 r. strategia będzie wymagała nakładów inwestycyjnych rzędu 7,4 mld zł. Nakłady zostały częściowo uwzględnione w strategii grupy do 2030 r. w ramach filaru inwestowanie w przyszłość. Orlen podkreśla, że środki pochodzące na te inwestycje będą pochodzić także z finansowania zewnętrznego, w tym środków unijnych.

Obecnie Orlen produkuje 340 tys. ton wodoru w skali roku.

W zakresie mobilności Orlen celuje w wodór jako paliwo alternatywne dla sektora transportu oraz operator ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru zlokalizowanych na obszarze Europy Środkowej. W pierwszej fazie do 2025 r. koncern planuje skoncentrować się na rozwoju rynku B2B. – Przede wszystkim chodzi o komunikację publiczną zapewniającą stałe wolumeny popytu, a następnie rozwój partnerstw w celu utworzenia korytarzy wodorowych dla transportu ciężarowego dalekobieżnego – podkreśla koncern. Ma powstać 10 hubów wodorowych. Strategia zakłada ponad 100 ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru wraz w z logistyką na obszarze Europy Środkowej.

Wodór
Dziś produkcja zielonego wodoru jest za droga
Materiał Promocyjny
VI Krajowe Dni Pola Bratoszewice 2025
Wodór
Rosjanie nie wierzą w uruchomienie Nord Stream 2. Unia chce przesyłać wodór
Wodór
Będzie nowy operator, który zajmie się przesyłem wodoru. Rząd przyjął projekt ustawy
Wodór
Gaz-System bada zapotrzebowanie na infrastrukturę wodorową
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Wodór
Europa stawia na wodór. Wiadomo, gdzie powstanie pierwsza elektrownia wodorowa
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont