PKN Orlen poprzez zależną firmę Orlen China planuje ekspansję w Państwie Środka, a następnie w innych krajach azjatyckich. Oficjalne rozpoczęcie działalności planowane jest w II półroczu tego roku. Początkowo nowa firma ma się zająć bezpośrednią sprzedażą w Chinach olejów silnikowych produkowanych przez płocki koncern. Do tej pory były one dystrybuowane na tamtejszym rynku za pośrednictwem zewnętrznych partnerów. PKN Orlen szacuje, że zmiana modelu sprzedaży w oparciu o własną firmę pozwoli w ciągu najbliższych trzech lat wypracować kilkukrotnie wyższy zysk operacyjny niż obecnie.
Rafineria, mat. pras
– Sukcesywnie zwiększamy eksport naszych produktów. Ponad 60 procent przychodów PKN Orlen pochodzi z rynków zagranicznych – mówi Daniel Obajtek, prezes płockiej spółki. Dodaje, że powołanie Orlen China to strategiczna decyzja, której celem jest wzmocnienie pozycji koncernu na perspektywicznym rynku chińskim i w krajach sąsiednich.
Zbudowanie własnych kompetencji sprzedażowych ma umożliwić nie tylko zwiększenie sprzedaży, ale też optymalizację kosztów i terminów dostaw. – Obecnie w samej Azji nasze produkty eksportujemy do 20 krajów. Co ważne, wraz ze wzmacnianiem kompetencji sprzedażowych, Orlen China może stać się platformą do plasowania na azjatyckim rynku innych produktów, w tym petrochemicznych – twierdzi Obajtek.
Orlen China ma być centrum kompetencji sprzedażowych (w tym e-commerce), marketingowych, logistycznych i spedycyjnych na rynku chińskim. Spółka będzie zarejestrowana w mieście Suzhou (prowincja Jiangsu) na wschodzie kraju. W pierwszym etapie będzie prowadzić działalność w prowincji Jiangsu i prowincjach sąsiadujących.