Reklama
Rozwiń

Polski transport może być oparty na wodorze

Członkowie Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych są zdania, że już niedługo wodór stanie się istotnym elementem rynku paliwowego w Polsce. Działająca w ramach PSPA Grupa Robocza ds. Technologii Wodorowych zaczęła pracę nad propozycjami zmian legislacyjnych mających na celu usunięcie barier stojących na drodze swobodnego rozwoju elektromobilności w Polsce.

Publikacja: 31.05.2020 21:14

Polski transport może być oparty na wodorze

Foto: A driver places a hydrogen fuel pump into a Mirai hydrogen fuel powered automobile, manufactured by Toyota Motor Corp., at Royal Dutch Shell Plc’s first U.K. hydrogen refueling station in Cobham, U.K., on Wednesday, Feb. 22, 2017. Shell, crafting a str...

Nasze firmy chcą bazować na przykładach z Niemiec. Obecni na pierwszym posiedzeniu grupy     eksperci: Thomas Gallinger z TÜV SÜD oraz Jan Wegener z National Organisation Hydrogen and Fuell Cell Technology przedstawili stan rozwoju rynku wodorowego w Niemczech ze szczególnym uwzględnieniem sektora transportowego. Pod lupę wzięto m.in. obowiązujące oraz planowane regulacje, a także przesył wodoru i stopień upowszechnienia infrastruktury tankowania.
W ten sposób zainicjowano cykl, w ramach którego jeszcze w czerwcu br. odbędzie się otwarty webinar organizowany przez PSPA i TÜV SÜD we współpracy z Ambasadą Republiki Federalnej Niemiec w Polsce. Jest to rozszerzenie projektu „Białej Księgi Elektromobilności”. Głównym jej celem jest położenie podwalin pod rozwój transportu wodorowego w Polsce.

""

A customer fills a car with hydrogen at a TrueZero fueling station in Mill Valley, California, U.S.,/Bloomberg

Foto: energia.rp.pl

–  Spotkanie posłużyło jako platforma wymiany wiedzy pomiędzy Grupą, która chce wspierać rozwój – praktycznie od zera – zastosowania wodoru w transporcie w Polsce a przedstawicielami rynku, który ten wstępny etap ma już za sobą i w związku z tym może się podzielić dobrymi praktykami – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.

Grupa robocza będzie działać na rzecz przygotowania gruntu prawnego pod możliwość realizacji działań biznesowych w obszarze transportu opartego na wodorze. Zajmie się też promocją tego paliwa, co łączy się z uruchomieniem: „Programu promocji rozwoju rynku wodoru w transporcie w Polsce”. W orbicie jej działań znajdzie się też poszukiwanie efektywnych źródeł finansowania wodoru oraz realizacja projektów o charakterze pilotażowym.

– Uczestnicy grupy reprezentują różnorodne interesy w kontekście transportu, działają na różnych polach gospodarki i to jest właśnie jej siła. Chcemy ją wykorzystać, między innymi tworząc materiały analityczne i propozycje aktów prawnych. Tak silna grupa interesariuszy będzie z pewnością brana
pod uwagę w kontekście tworzenia prawa dostosowującego istniejące regulacje do nowej rzeczywistości energetycznej kraju – podsumowuje Paweł Piotrowicz, Ekspert ds. Rynku Energii
i Technologii Wodorowych z TÜV SÜD.

– Doskonałym przykładem efektów, jakich spodziewamy się po pracach Grupy Roboczej ds. Technologii Wodorowych, jest dopracowana koncepcyjnie i legislacyjnie propozycja E-Taryfy.
Zgodnie z zapowiedzią rządu zostanie ona wkrótce wdrożona do polskiego prawa. Mamy podobnie ambitne zamiary wspierania administracji państwa w rozwijaniu regulacji wodorowych – informuje Mazur.

Nowa taryfa zakłada zmiany zasad kształtowania i kalkulacji oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną a w konsekwencji zniesienie bariery dla rozwoju zeroemisyjnego transportu w Polsce.

""

materiały prasowe

Foto: energia.rp.pl

Nad wykorzystaniem wodoru w energetyce i transporcie pracują też m.in.: Lotos czy PGNiG. Z inicjatywy Lotosu powstał Klaster Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Energetycznych, pod egidą którego koncern prowadzi i wdraża wodorowe projekty badawczo-rozwojowe. Także PGNiG uruchomiło nowy, kompleksowy program badań nad wodorem, który pozwoli zaplanować cały łańcuch wykorzystania go ciągu najbliższych czterech lat – nie tylko, jako paliwa do napędzania pojazdów, ale także jako nośnika energii dla przemysłu.

Nasze firmy chcą bazować na przykładach z Niemiec. Obecni na pierwszym posiedzeniu grupy     eksperci: Thomas Gallinger z TÜV SÜD oraz Jan Wegener z National Organisation Hydrogen and Fuell Cell Technology przedstawili stan rozwoju rynku wodorowego w Niemczech ze szczególnym uwzględnieniem sektora transportowego. Pod lupę wzięto m.in. obowiązujące oraz planowane regulacje, a także przesył wodoru i stopień upowszechnienia infrastruktury tankowania.
W ten sposób zainicjowano cykl, w ramach którego jeszcze w czerwcu br. odbędzie się otwarty webinar organizowany przez PSPA i TÜV SÜD we współpracy z Ambasadą Republiki Federalnej Niemiec w Polsce. Jest to rozszerzenie projektu „Białej Księgi Elektromobilności”. Głównym jej celem jest położenie podwalin pod rozwój transportu wodorowego w Polsce.

Surowce i Paliwa
Daniel Obajtek złożył dwa wnioski do prokuratury ws. Orlenu
Surowce i Paliwa
Orlen pozywa Daniela Obajtka. Chce zwrotu środków, które miały trafiać na prywatne cele
Surowce i Paliwa
RFNBO to paliwo przyszłości
Surowce i Paliwa
Thyssenkrupp w potrzebie. Rząd Niemiec przyjdzie z pomocą
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Surowce i Paliwa
Kanadyjski sektor ropy i gazu zakładnikiem polityki handlowej Trumpa
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku