Skrypka: Unia zabrania dofinansować ropociąg z Ukrainy

tv.rp.pl

Rurociąg, który powinien powstać między Brodami a Adamowem jest cały czas na etapie przygotowawczym – mówi Siergiej Skrypka, dyrektor generalny Sarmatii, gość programu Michała Niewiadomskiego #RZECZoBIZNESIE.

Cały czas nie ma podpisanej umowy między Białorusią a Rosją na dostawy ropy naftowej do dwóch rafinerii. Prezydent Łukaszenka kupił trochę ropy z Norwegii i stwierdził, że jak nie Rosja to są inne kierunki.

– To nie pierwsza próba kupienia ropy w innym miejscu niż Rosji. Pierwsze próby odbywały się w 2011 r., kiedy Białoruś podpisała umowę z Wenezuelą. Ropa wenezuelska była odsprzedawana spółce z Azerbejdżany, a potem dostarczana do białoruskich rafinerii. Dostawy odbywały się przez ukraiński rurociąg Odessa-Brody. Jeżeli mówimy o technicznych możliwościach przesyłania ropy spoza Rosji, to one istnieją – mówił Skrypka.

– Ropa kupiona w Norwegii będzie dostarczana koleją przez Litwę. Jest tylko kwestia tego, na ile będzie się to spinało finansowo – dodał.

Gość wyjaśnił, że teoretycznie znów Azerowie mogą tłoczyć ropę do Białorusi, ale nie zapominajmy jak było w 2011 r. Po podpisaniu umów, Rosja zaproponowała dobrą cenę dla Białorusi i główne dostawy poszły od tradycyjnego dostawcy.

To, co Polska stara się robić przez lata, Łukaszenka zrobił w kilka w tygodni. Był w stanie wykorzystać rurociąg Odessa-Brody.

Odessa-Brody-Adamowo

– Rurociąg, który powinien powstać między Brodami a Adamowem należy do spółki Sarmatia. Projekt jest cały czas na etapie przygotowawczym. Próbujemy zrobić wszystko, żeby można było jak najszybciej przystąpić do budowy tego rurociągu. Na razie mamy studium wykonalności, trasę rurociągu wprowadzoną do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i decyzję środowiskową – wyliczał Skrypka.

– Ze strony Unii Europejskiej dostajemy wsparcie polityczne. Nasz projekt od 2013 r. stale jest na liście priorytetowych projektów UE Projects of Common Interest i na liście priorytetowej europejskiej wspólnoty energetycznej. Niestety regulacje unijne zabraniają dofinansowywać projekty związane z transportem ropy naftowej – dodał.

Gość zauważył, że naciski i plany klimatyczne mogą doprowadzić do tego, że w najbliższym czasie również projekty gazowe stracą możliwość dofinansowania.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Samorządy z nadzieją na brak podwyżek

Jeszcze przed świętami rząd ma rozwiązać problem ogromnego wzrostu cen energii elektrycznej. Zaproponowane mechanizmy ...

Ukraina odrzuca gazową propozycję Putina

Kijów nie przedłuży o rok kontraktu na tranzyt rosyjskiego gazu na obecnych zasadach. Taką ...

Stanowisko polskiej energetyki na Szczyt Klimatyczny w Katowicach

Polski Komitet Energii Elektrycznej (PKEE), zrzeszający największe polskie grupy energetyczne, zaprezentował stanowisko branży na ...

Rosjanie masowo nie płacą Gazpromowi

Nikt nie ma takiego zadłużenia wobec Gazprom jak obywatele Federacji. Winni są rodzimemu dostawcy ...

Energa: kolejne sprawy o zabezpieczenie roszczeń wygrane

Energa nie będzie musiała realizować zakupu tzw. zielonych certyfikatów od farm wiatrowych należących Wind ...

Od dziś nowe przepisy dot. domowych kotłów grzewczych

Od 1 października zacznie obowiązywać rozporządzenie resortu rozwoju, które zaostrza normy emisyjne dla domowych ...