Stocznia Zwiezda (Gwiazda) z Władywostoku dostanie około 50 mld rubli (780 mln dol.) budżetowych subsydiów na zbudowania 15 gazowców na potrzeby kolejnych zakładów produkcji gazu skroplonego na Półwyspie Jamalskim – Arctic LNG-2, informuje agencja Prime.
Zamawiającym jest prywatny koncern Novatek, który realizuje Arctic LNG-2 z pomocą francuskiego Total i koncernów chinskich. Zakłady produkujące rocznie blisko 20 mln ton LNG, wykona pod klucz TechnipFMC – brytyjski koncern specjalizujący się w projektowaniu i budowie obiektów przerobu ropy i gazu. Umowę podpisano w maju a inwestycja ma być gotowa w 2023 r.
CZYTAJ TAKŻE: Woźniak: Amerykańskie LNG jest 20 proc. tańsze od rosyjskiego gazu
Arctic LNG-2 będzie korzystał ze złóż gazu ziemnego na Półwyspie Jamalskim ocenianych na 1,14 mld m3 gazu i 57 mln ton ciekłych węglowodorów. Spółka Arctic LNG-2 ma licencję na eksport gazu skroplonego a jej udziałowcami jest Novatek (70 proc.), francuski Total (10 proc.) i chińskie CNOOC i CNODC (po 10 proc.).
Kluczowa do sprawnego dostarczania produkcji z Jamału klientom jest flota gazowców klasy lodowej, zdolnych poradzić sobie na surowych arktycznych morzach. W istniejących już zakładach Jamal LNG (16 mln ton gazu rocznie) robi to pływający pod rosyjską banderą lodowy gazowiec „Christophe de Margerie” (nosi imię byłego prezesa Total, który tragicznie zginął w katastrofie samolotu na lotnisku Wnukowo pod Moskwą-red).
The Gaselys liquefied natural gas (LNG) tanker sits at the Engie SA Everett import terminal in Boston, Massachusetts, U.S./Bloomberg
W 2018 r jeszcze jeden gazowiec wraz z lodołamaczem klasy lodowej został zamówiony w fińskiej stoczni. Teraz na polecenie Kremla gazowce mają być budowane w Rosji. Problem w tym, że Rosja nie ma ani technologi ani sprzętu potrzebnego do tak specjalistycznych konstrukcji. Dlatego w wytycznych rządowych, które musi spełnić wykonawca gazowca jest wymóg posiadania praw do dokumentacji technicznej. A także wykonanie na terenie Rosji montażu i prac wykończeniowych jednostki; użycie do wyposażenia manewrowego – urządzeń wyprodukowanych na terenie Euro-Azjatyckiej Wspólnoty Gospodarczej oraz budowa gazowca, wykonanie prób i oddanie gotowego statku.
Gazowce będą prawdopodobnie budowane według koreańskiej technologii. W 2018 r we Władywostoku została zawarta umowa utworzenia na terenie Rosji wspólnego Rosyjsko-Koreańskiego Centrum Urządzeń Techniki Morskiej.