Rosja zbuduje gazowce z pomocą Korei Płd.

LNG Tanker at the terminal/Bloomberg

Specjalistyczne statki do transportu LNG potrafi zbudować jedynie 13 stoczni na świecie. Kreml chce, by dołączyła do nich stocznia we Władywostoku. Do tego potrzebna jest pomoc Korei Płd.

 

Stocznia Zwiezda (Gwiazda) z Władywostoku dostanie około 50 mld rubli (780 mln dol.) budżetowych subsydiów na zbudowania 15 gazowców na potrzeby kolejnych zakładów produkcji gazu skroplonego na Półwyspie Jamalskim – Arctic LNG-2, informuje agencja Prime.
Zamawiającym jest prywatny koncern Novatek, który realizuje Arctic LNG-2 z pomocą francuskiego Total i koncernów chinskich. Zakłady produkujące rocznie blisko 20 mln ton LNG, wykona pod klucz TechnipFMC – brytyjski koncern specjalizujący się w projektowaniu i budowie obiektów przerobu ropy i gazu. Umowę podpisano w maju a inwestycja ma być gotowa w 2023 r.

 

CZYTAJ TAKŻE: Woźniak: Amerykańskie LNG jest 20 proc. tańsze od rosyjskiego gazu

 

Arctic LNG-2 będzie korzystał ze złóż gazu ziemnego na Półwyspie Jamalskim ocenianych na 1,14 mld m3 gazu i 57 mln ton ciekłych węglowodorów. Spółka Arctic LNG-2 ma licencję na eksport gazu skroplonego a jej udziałowcami jest Novatek (70 proc.), francuski Total (10 proc.) i chińskie CNOOC i CNODC (po 10 proc.).
Kluczowa do sprawnego dostarczania produkcji z Jamału klientom jest flota gazowców klasy lodowej, zdolnych poradzić sobie na surowych arktycznych morzach. W istniejących już zakładach Jamal LNG (16 mln ton gazu rocznie) robi to pływający pod rosyjską banderą lodowy gazowiec  „Christophe de Margerie” (nosi imię byłego prezesa Total, który tragicznie zginął w katastrofie samolotu na lotnisku Wnukowo pod Moskwą-red).

 

The Gaselys liquefied natural gas (LNG) tanker sits at the Engie SA Everett import terminal in Boston, Massachusetts, U.S./Bloomberg

 

W 2018 r jeszcze jeden gazowiec wraz z lodołamaczem klasy lodowej został zamówiony w fińskiej stoczni. Teraz na polecenie Kremla gazowce mają być budowane w Rosji. Problem w tym, że Rosja nie ma ani technologi ani sprzętu potrzebnego do tak specjalistycznych konstrukcji. Dlatego w wytycznych rządowych, które musi spełnić wykonawca gazowca jest wymóg posiadania praw do dokumentacji technicznej. A także wykonanie na terenie Rosji montażu i prac wykończeniowych jednostki; użycie do wyposażenia manewrowego – urządzeń wyprodukowanych na terenie Euro-Azjatyckiej Wspólnoty Gospodarczej oraz budowa gazowca, wykonanie prób i oddanie gotowego statku.
Gazowce będą prawdopodobnie budowane według koreańskiej technologii. W 2018 r we Władywostoku została zawarta umowa utworzenia na terenie Rosji wspólnego Rosyjsko-Koreańskiego Centrum Urządzeń Techniki Morskiej.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Ropy na rynku będzie coraz więcej

Popyt na ropę naftową w przyszłym roku będzie się zwiększał szybciej niż prognozowano – ...

Kurtyka: Szczyt klimatyczny w Katowicach to Paryż 2.0

Negocjacje, które czekają nas na szczycie w Katowicach, będą pewnie mniej spektakularne niż te ...

Strach się bać

Przyznaję rację Litwinom, że białoruskiej elektrowni atomowej trzeba się bać. Gdyby nie media, upadek ...

Polska żąda od Rosji zniżki za ropę z „Przyjaźni”

Kreml twierdzi, że Polska nagle zmieniła front w rozmowach na temat sytuacji z zanieczyszczonym ...

Gaz dla Chin z lodów Arktyki z rekordem

Rosyjski gazowiec z LNG dla Chin otworzył tegoroczną nawigację Północną Drogą Morską. Przejście przez ...

Most energetyczny za miliardy złotych nie daje tańszego prądu

Piątek, 9.30 rano. Jesteśmy w siedzibie LitGrid, litewskiego odpowiednika Polskich Sieci Elektroenergetycznych. Na monitorze ...