Aktualizacja: 24.01.2025 11:20 Publikacja: 04.08.2024 18:02
Foto: AdobeStock
Trwa węgiersko-słowacko-ukraińska saga z tranzytem rosyjskiej ropy. Słowacja i Węgry alarmowały, że zagrożone jest ich bezpieczeństwo energetyczne, bo Ukraińcy blokują transport ropy od Łukoila. Zwrócili się o interwencję do Komisji Europejskiej, argumentując, że Ukraina, jako kandydat do Unii Europejskiej nie ma prawa na takie posunięcia. I to był wielki błąd.
Takiej sytuacji jeszcze nie było. Tankowce wypełnione rosyjską ropą „tłoczą się” na redzie największego rosyjskiego naftoportu nad Pacyfikiem. Jedne nie mogą pozbyć się ładunku, inne zawrócono z tras. Wszystkie są objęte ostatnimi sankcjami USA.
Brytyjski magazyn „What Car?” opublikował kolejną odsłonę swojego rankingu „Reliability Survey”, w którym 30 tysięcy właścicieli przekazało swoje opinie na temat aut. Jak wypadło Suzuki? Niezawodnie!
Koncern Schlumberger (SLB), największa na świecie firma świadcząca usługi na polach naftowych, odmawia opuszczenia Rosji, pomimo nowych sankcji. Zyski są dla tych Amerykanów ważniejsze niż etyka biznesowa.
Prokuratura Generalna Rosji pozwała prywatnych właścicieli terminalu naftowego w Petersburgu. To największy terminal naftowy Rosji nad Bałtykiem. Pozew jest tajny więc nie wiadomo, o co właściciele są oskarżeni. Wyrok jest z góry przesądzony.
Wśród pożegnalnych sankcji Joe Bidena znalazło się coś wyjątkowego. Na sankcyjną listę trafiło sześć rosyjskich tankowców, które dopiero są budowane w rosyjskiej stoczni na Dalekim Wschodzie. Sama stocznia także trafiła na czarną listę.
Klienci Warty mają możliwość leczenia nowotworów przy użyciu najnowocześniejszych metod na świecie. Ubezpieczenie Leczenie za granicą Plus może pokryć związane z tym koszty nawet do 2 mln euro.
Ostatnie sankcje Joe Bidena pozbawiły Rosję tankowców do transportu i przeładunku ropy z Arktyki. Nie można ich zastąpić. Rosyjskie wydobycie z dna arktycznych mórz stanie w ciągu kilku tygodni. Straty Kremla mogą sięgnąć 25 mld dol. rocznie.
Dobry program księgowy to podstawa funkcjonowania biura rachunkowego. Jego podstawowym zadaniem jej ułatwienie i przyspieszenie pracy księgowych. Dzięki temu, że program wykonuje podstawowe, powtarzalne zadania, profesjonaliści mogą się skupić na bardziej skomplikowanych zadaniach, lub zaoferować swoje usługi większej liczbie klientów.
Jest piątek, 24 stycznia – na codzienny podcast „Rzeczpospolitej” o gospodarce „Twój Biznes” zaprasza Bartłomiej Kawałek. Dziś przyjrzymy się konsekwencjom ograniczeń USA na eksport półprzewodników i temu, kto może na nich zyskać. Omówimy także rosnący eksport na Ukrainę, zapowiedzi Donalda Trumpa dotyczące podatków, zwrot Włoch w stronę energii atomowej oraz problem wysokich kosztów ogrzewania w Europie.
W Polsce istnieje duży potencjał do wykorzystania technologii wodorowych. Zmiany w prawie energetycznym, które weszły w życie 20 stycznia, mogą ten potencjał uruchomić.
Musimy być ostrożni, jak duży bagaż systemów wsparcia bierzemy na siebie. Nie możemy dopuścić do tego, że dodatkowe koszty przełożą się na znaczący wzrost rachunku za energię – mówi Grzegorz Onichimowski, prezes Polskich Sieci Elektroenergetycznych.
Wprowadzenie ETS2 może przełożyć się na istotne podwyżki cen paliw do samochodów oraz kosztów ogrzewania mieszkań – przewidują analitycy ING BSK. Oszacowali, że po wejściu w życie tego systemu litr benzyny E95 podrożałby o 46 gr, 1 MWh gazu o 90 zł, zaś tona węgla o 400 zł.
Regulowane ceny gazu w Rosji nie podobają się szefom Gazpromu. Wojna Putina pozbawiła koncern najtłustszych rynków. Gazprom ma straty, ogromne długi, zwalnia pracowników. Swoje problemy kierownictwo Gazpromu chce więc przerzucić na wszystkich Rosjan. Domaga się od Kremla trzykrotnej podwyżki cen gazu na rynku krajowym.
Prezydent USA Donald Trump zapowiedział odebranie Panamie Kanału Panamskiego. Powód? Bo zarządzają nim chińscy żołnierze. To nieprawda. Jednak Chińczycy dużo inwestują w Ameryce Środkowej.
Jak będzie wyglądał gospodarczy świat z prezydentem Donaldem Trumpem? Czy trzeba się go bać, a może strach będzie miał jedynie wielkie oczy? Rozmawiamy o tym w programie Rzecz o Biznesie. Gościem Przemysława Tychmanowicza jest Marcin Mrowiec, główny ekonomista Grant Thornton.
Produkcja budowlano-montażowa w grudniu 2024 r. spadła o 8 proc. rok do roku – podał w czwartek GUS. Ekonomiści ankietowani przez „Rzeczpospolitą” i „Parkiet” byli nawet mniej optymistyczni, średnia ich prognoz wynosiła -11,8 proc.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas