Austria i Słowacja zamknęły projekt budowy przyłącza do Przyjaźni

Austriacki koncern OMV i słowacki Transpetrol oficjalnie ogłosiły przerwanie wszelkich prac nad projektem budowy ropociągu Bratysława-Schwechat. Miał on połączyć Słowację z rosyjskim naftociągiem Przyjaźń.

Publikacja: 13.02.2024 11:46

Austria i Słowacja zamknęły projekt budowy przyłącza do Przyjaźni

Foto: Fotorzepa, Andrzej Cynka

„Od około 20 lat OMV wspólnie ze słowacką firmą Transpetrol próbował połączyć ropociąg z rafinerii Schwechat (Austria) przez Słowację bezpośrednio z siecią rosyjską. Teraz projekt został ostatecznie zakończony" – czytamy w oświadczeniu, cytowanym przez austriacki Kronen Zeitung.

Oficjalnie projekt padł ofiarą transformacji energetycznej, przez co budowa dodatkowego ropociągu stała się niepotrzebna. Istnieją jednak inne powody. Przede wszystkim rosyjska wojna, co po raz kolejny postawiła pytanie o wiarygodność Rosji jako partnera.

Czytaj więcej

Austria zerwie kontrakt z Gazpromem. Firmy mają kupować gaz poza Rosją

Ropa naftowa transportowana do Austrii trafia do rafinerii OMV w Schwechat. Dociera tam rurociągiem Adria–Wiedeń. OMV zainicjowało trasę przez Słowację w 2003 roku. Zgodnie z planem miało powstać 62-kilometrowe połączenie pomiędzy Bratysławą a Schwechatem. Umożliwiłoby to bezpośrednie połączenie z ropociągiem Przyjaźń i zakup tańszej rosyjskiej ropy, co obniżyłoby koszty transportu surowców.

Teraz to już przeszłość, podobnie jak przeszłością w Unii jest ropociąg Przyjaźń.

Czym była Przyjaźń

Jak wszystko co sowieckie, projekt budowy ropociągu z Syberii do wschodniej Europy musiał być „naj". Tak więc Przyjaźń to największy ropociąg na świecie. Jego całkowita długość to około 5200 km, a przepustowość 2 mln baryłek dziennie.
Trasa biegła z Rosji na Białoruś, gdzie rura rozgałęziała się na dwie nitki: północną (Białoruś, Polska i Niemcy) i południową (Ukraina, Czechy, Słowacja i Węgry). Oficjalna ceremonia uruchomienia odbyła się 15 października 1964 r.
Wojna wywołana przez Kreml zakończyła pracę wielu rosyjskich instalacji na terenie Unii w tym największego ropociągu.
W listopadzie 2022 roku Ukraina podniosła opłaty za tranzyt rosyjskiej ropy ropociągiem Przyjaźń.
21 marca 2023 roku Rosja ogłosiła, że „ataki ukraińskich dronów” uniemożliwiają płynną pracę ropociągu Przyjaźń.
17 czerwca 2023 roku Rosja poinformowała o nocnym ataku Sił Zbrojnych Ukrainy na ropociąg Przyjaźń. Wszystkie trzy drony zostały rzekomo zestrzelone przez obronę powietrzną obwodu briańskiego.
27 maja 2023 roku w obwodzie twerskim dwa drony zaatakowały stację rafinerii ropy naftowej ropociągu Przyjaźń.
W sierpniu Polska wstrzymała tłoczenie w kierunku Niemiec.
Polska i Niemcy nie odbierają już rosyjskiej ropy. Władze Niemiec znacjonalizowały rafinerię Rosneftu w Schwedt, połączoną z rurociągiem. Większość ropy importują z Arabii Saudyjskiej przez polskie porty. Czeskie władze zapowiedziały, że do 2025 roku także zaprzestaną zakupów.

„Od około 20 lat OMV wspólnie ze słowacką firmą Transpetrol próbował połączyć ropociąg z rafinerii Schwechat (Austria) przez Słowację bezpośrednio z siecią rosyjską. Teraz projekt został ostatecznie zakończony" – czytamy w oświadczeniu, cytowanym przez austriacki Kronen Zeitung.

Oficjalnie projekt padł ofiarą transformacji energetycznej, przez co budowa dodatkowego ropociągu stała się niepotrzebna. Istnieją jednak inne powody. Przede wszystkim rosyjska wojna, co po raz kolejny postawiła pytanie o wiarygodność Rosji jako partnera.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Ropa
Ropa potaniała najszybciej od kwartału; wiadomo dlaczego
Ropa
Indie wracają do rosyjskiej ropy, ale jest warunek
Ropa
Jak Wielka Brytania pomaga Kremlowi finansować wojnę
Ropa
Orlen dał chińskiemu pośrednikowi gigantyczną zaliczkę na ropę z Wenezueli
Ropa
Ropa dalej tanieje. Czas na obniżki cen paliw na stacjach
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił