Reklama
Rozwiń

Ceny paliw mocno spadają. Będzie znów „5” z przodu?

Na stacjach benzyna Pb95 i diesel kosztują już średnio nieco ponad 6,1 zł. Dalsze zniżki są możliwe, chociaż analitycy w ocenach ich skali nie są jednomyślni. Dużo zależeć będzie od rozwoju sytuacji na świecie, a ta jest trudna do przewidzenia.

Aktualizacja: 12.09.2024 06:12 Publikacja: 12.09.2024 04:30

Ceny paliw mocno spadają. Będzie znów „5” z przodu?

Foto: Adobe Stock

Ceny paliw płynnych w Polsce od kilku miesięcy spadają. Jeszcze w kwietniu za litr benzyny Pb95 i diesla trzeba było średnio zapłacić na stacjach prawie 6,7 zł. Z najnowszych danych e-petrol.pl wynika, że dziś pierwsze z tych paliw kosztuje już średnio 6,12 zł, a drugie 6,14 zł. Tym samym w ciągu tygodnia potaniały o 7 gr. I na tym nie koniec.

– Wprawdzie średnia detaliczna cena benzyny Pb95 i diesla znajduje się jeszcze powyżej 6 zł, ale już na niektórych stacjach bywa poniżej tego poziomu. Co ważniejsze, dziś na rynku występuje przynajmniej kilka czynników mogących spowodować dalsze spadki – mówi Jakub Bogucki, analityk rynku paliw e-petrol.pl. Jego zdaniem kluczową sprawą są najnowsze dane makroekonomiczne. Chodzi przede wszystkim o dość słabą kondycję światowej gospodarki, w tym zwłaszcza amerykańskiej i chińskiej. Efektem jest mniejszy, niż oczekiwano, popyt na ropę i paliwa, a to przekłada się na zniżki ich cen.

Foto: rp.pl

Skala spadków cen paliw na stacjach będzie już mniejsza

– W najbliższych dniach, a być może nawet tygodniach, ze względu na sezon huraganów w rejonie Zatoki Meksykańskiej może dojść do chwilowego wyhamowania obecnych tendencji na rynku ropy i paliw. Nie sądzę jednak, aby do końca tego roku wyhamowały one trend spadkowy – twierdzi Bogucki. To z kolei powinno przełożyć się na trwały spadek cen paliw nad Wisłą poniżej 6 zł. W jego opinii zniżki poniżej tego poziomu nie powinny być jednak większe niż kilkunastogroszowe, gdyż w Polsce i całej UE zdecydowanie największy udział w strukturze cen mają podatki i inne opłaty o podobnym charakterze. Obecnie w cenie benzyny Pb95 aż 48,2 proc. stanowią różnego rodzaju daniny (podatek VAT, akcyza, opłaty paliwowa i emisyjna). Nieco mniejszy jest ich udział w dieslu, bo 45,8 proc.

Czytaj więcej

Tegoroczne wakacje dla stacji paliw okresem żniw

Wyhamowania tempa obniżek na stacjach paliw w Polsce spodziewa się w najbliższym czasie Urszula Cieślak, analityk firmy Reflex. – Na koniec tego tygodnia ceny benzyny Pb95 i diesla mogą okazać się nawet o 10 gr niższe niż odnotowane w ostatni piątek. Dalsze spadki będą jednak mniejsze niż dotychczas lub nawet ich nie będzie, gdyż w hurcie paliwa już nie tanieją i tym samym nie ma za bardzo miejsca na dalsze obniżki w detalu – mówi Cieślak. W jej ocenie dalsze niewielkie spadki na stacjach będą możliwe pod warunkiem, że w hurcie nie będzie drożej niż obecnie. Nie spodziewa się jednak, aby w najbliższym czasie kierowcy płacili średnio mniej niż 6 zł za litr. Zauważa, że już dziś ceny paliw należy uznać za bardzo atrakcyjne, gdyż Polacy za minimalne krajowe wynagrodzenie mogą kupić największą ich ilość w historii.

Niskie ceny ropy i paliw mają pozytywny wpływ na gospodarkę

We wtorek i środę kurs ropy Brent spadał chwilami poniżej psychologicznej bariery 70 dol. za baryłkę (jeszcze sierpniu przekraczał 80 dol.). W ocenie analityków jest nadzieja, że jeszcze zmaleje. – W najbliższych miesiącach kurs ropy powinien być dość niski, bo w przedziale 60–70 dol. Nie oznacza to jednak, że od razu znajdzie to odzwierciedlenie w cenach paliw, gdyż na te wpływ mają również kursy walut oraz koszty produkcji i transportu, które również potrafią w czasie ulegać istotnym zmianom – zauważa Bogucki.

Czytaj więcej

Rosja drugi rok bezskutecznie szuka ropy. Wie, kiedy skończą się jej złoża

Co do zasady niskie ceny ropy i paliw mają pozytywny wpływ na polską gospodarkę. – Wskutek spadku cen paliw krótkoterminowo możemy odchylić się lekko w dół od bazowego scenariusza inflacji – mówi Petka-Zagajewska, dyrektor biura analiz makroekonomicznych PKO BP. Nie należy jednak oczekiwać tąpnięcia cen. Jako że w koszyku inflacyjnym GUS paliwa zajmują około 6 proc., spadek cen paliw np. o 5 proc. odjąłby z inflacji około 0,3 pkt proc. Obniżyłby więc odczyt inflacji na koniec roku np. z 4,8 proc. (prognoza PKO BP) do 4,5 proc. Skromny potencjał antyinflacyjny widzi w spadkach cen ropy także Agata Filipowicz-Rybicka, główny ekonomista i dyrektor działu analiz makroekonomicznych Alior Banku. – Wpływ będzie zależny od skali spadku cen surowca, szacujemy go w przyszłym roku na ok. -0,1 do -0,2 pkt. proc. – komentuje.

Spadki cen paliw nie są dobrą informacją dla firm zajmujących się ich produkcją i handlem. Przede wszystkim oznaczają zniżkę marż w ujęciu wartościowym. Z kolei taniejąca ropa to mniejszy zarobek dla przedsiębiorstw zajmujących się jej wydobyciem. W tym kontekście powodów do zadowolenia nie może mieć zwłaszcza grupa Orlen.

Paliwa
Nowa akcja promocyjna Orlenu. Ceny paliw na stacjach obniżone na wakacje
Paliwa
Shell rozważa przejęcie BP. Megafuzja paliwowa na horyzoncie
Paliwa
Jeśli nie dojdzie do eskalacji w Iranie, Polaka zaboli tylko trochę przy tankowaniu
Paliwa
Węgry idą na zwarcie z resztą Unii. Zablokują 18-ty pakiet sankcji
Paliwa
Analitycy: W najbliższych dniach wzrosną ceny paliw na stacjach
Paliwa
Rekordowo tanio na stacjach - kierowcy mogą na razie odetchnąć